OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

érint meg dolgokat. Lehetôvé teszi, hogy visszataläljunk mindahhoz,
ami a kereszténységben a lélegzettel és a testtel kapcsolatos:

s Egyetlen nagy lélegzet öleli át itt előttünk az idő teljességét. Ez
a gyermek - a láthatatlan isten látható ikonja — létrehozta a világot,
ő minden teremtett dolog költője, poétája (...) Az, aki előttünk szüle¬
tik és leheli ki lelkét, egy nagy lélekző alakzatban köti össze az idő
teljességében a kezdetet és a véget. Átöleli. Egyedül ő érti az idő tel¬
jességét, az, aki felkel és lélegzik.”?°°

ÖSSZEGZÉS: A KRONOTOPOSZ

A színház kifejezetten az a hely, ahol a két dimenzió — a tér és az idő
— találkoznak, szemben a papír mentális színházával, ahol a térbelivé
válásnak nincs eseményszerű, időbeli dimenziója. Patrice Pavis az
Elöadaselemzes cimü könyveben Bahtyin kronotoposz-fogalmät a szin¬
házra alkalmazza. Adott tér és adott idő összekapcsolásából jön létre
az, amit Bahtyin regények esetében kronotoposznak nevezett, vagyis
olyan egységnek, amelyben a térbeli és az időbeli jelölők egy érthető
egészet alkotnak. , Ha ezt színházra alkalmazzuk — magyarázza Pavis —,
akkor a cselekmény és a színészi test egy tér és egy időbeliség amal¬
gámjaként értelmezhető: ahogy Merleau-Ponty mondja, a test nemcsak
a térben, de ebből a térből — és hozzátennénk, hogy ebből az időből —
épül fel. Ez a tér-idő egyszerre konkrét (a reprezentáció színházi tere és
ideje) és elvont (fiktív hely és képzelt idősík). A fenti páros létrehozta
cselekmény hol fizikai, hol képzeletbeli. A tér-idő-cselekmény tehát akár
egy hic et nunc konkret vilagként és egy képzeletbeli »masik szinten«
lehetséges világként észlelhető."??" A fent már idézett Törékeny hajlék

290 Novarina: Törékeny hajlék, 20.
°°! Patrice Pavis: Előadáselemzés, ford. Jákfalvi Magdolna, Budapest, Balassi Kiadó, 2003,
133-134 (kiemelések az eredetiben).

+ 168 +