Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000046/0000

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Sepsi Enikő
Cím (EN)
Poetic Images, Presence, Kenosis in Contemporary French Poetry and in Valère Novarina’s Theatre
Tudományterület
Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000046/0166
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 167 [167]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000046/0166

OCR

+ TER, IDG ES URESSEG VALERE NOVARINA SZINHAZABAN * képén, illetve egy 17. századi kvietista misztikus szerző, Madame Guyon (Jeanne-Marie Guyon du Chesnoy) költeményében, s egyfajta térpoétika körvonalait rajzolja meg az esszeben:?*° „Piero della Francesca Maria a gyermek Jézussal, angyalokkal, szentekkel és Federico da Montefeltróval c. festménye zavar, rossz érzés a térben. Milánóban, a Brera u. 28. első emeletének XXIV. termében az aránytalanság tériszonyába merül el a néző. Minden zavarba ejt; semmi nem vezet egy ismert hely felismerésének irányába. (...) Ekkor jelenik meg a tojás valódi, függőón mivoltában. Piero della Francesca itt tehát külön is és szimultán is felmutatja a horizontálist és a vertikálist. Mentális és fizikai kereszteződésük bennünk egy a teret elzáró láthatatlan keresztet alkot (mely áthúzza a teret). A néző testében kijelölt két antagonista erő idehozza ellentmondását. A festő olyan keresztet rajzol, amely nem létezik; most az egész tér a kereszt egyensúlyán nyugszik. A tér ekkor megszabadul. Ekkor feltűnik, hogy az itt megfestett jelenet nem Jézus születése, hanem a keresztről levétel. Vagy inkább a keresztről levételt ráfestette a születésre. Egyúttal érthetővé válik a gyermek testének furcsa jelenléte is: ez egy lehulló, leereszkedő, kiontott test — és ez a Mária egy pietá, aki egy halottat tart a térdén. Észrevehető, hogy van még rajta egy kis vér, némi korallvörös vonás a nyakán. A gyerekként megfeszített Jézus teste hullik itt le. Ennek a festménynek a legjobb kommentátora nem Longhi, Bertelli, Winterberg, Janitschek, Wickhoff vagy Berenson, hanem Madame Guyon, aki anélkül hogy látta volna, így improvizált: A bitófán kiterítve Térdeiden fekszem Semmi mást nem remélve Csak benned megpihennem 286 Jeanne-Marie Guyon: Poésies et cantiques spirituels sur divers sujets qui regardent la vie intérieure 1-2., Kôln, 1716. + 165 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
838.05 KB
Permalinkből jpg
022_000046/0166.jpg
Permalinkből OCR
022_000046/0166.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde