+ TER, IDG ES URESSEG VALERE NOVARINA SZINHAZABAN *
hangstlyozva, hogy a VN a sajat monogramja: ,,Et un jour, la méme
année, j’ai trouvé je ne sais plus oti la phrase dont Mallarmé avait fait
sa devise »La destruction fut ma Béatrice«; j’en déduisis la mienne: »La
négation fut ma Béatrice«. Et je lus désormais mes initiales: Voie
Négative.”?8!
Artaud teleologikus vizidjaban az egyetemes, hieroglifikus, tobbé
nem a szavakon alapuló nyelv hasonló módon tulajdonít jelentéseket
a dolgoknak, mint ahogy álmainkban szoktunk. Grotowski a Collége
de France-ban 1997-ben elmondott székfoglaló beszédében a színház
organikus hagyományaitól megkülönbözteti a szó nemes értelmében
vett, a latin ars, artis jelentése szerint értett mesterséges tradíciót, mint
amilyen a pekingi opera vagy Robert Wilson színháza. Az organikus
tradíció színésze rituálét végez, vagyis — via negativa — arra törekszik,
hogy olyan állapotba jusson, amely képes magába fogadni és magában
hordozni valamit — úgy, ahogy Ryszard Cieslak, aki Az állhatatos her¬
ceg szenvedésjelenetében a passiôt — via negativa — az els6 intim, sze¬
relmi élményén keresztül idézte fel, amely így a színpadon és a néző
percepciójában egyfajta testi imává vált.
NOVARINA DRAMATURGIÁJA: A TÉR ÉS AZ IDŐ KERESZTJÉN
Imitatio Christiként a szinész az emberi test reprezentacidjat vonja
vissza, in vivo rombolva le a fétist. A tér és az idő keresztjére feszített
Ige testének áldozata árán az emberi beszédet a térbe veti. E testi imád¬
ság révén nyeri vissza életét.
Ez a húsvéti aktus, amely Valére Novarina színházkoncepciójának
központi mozzanata, ??? a szó eredeti értelmében vett vallásos (religiosus)
színház hagyományában értelmezhető: olyan színház, amely összekap¬
csolja, egyesíti (religare) az emberiséget, miközben mégis a szétbontás
281 Valére Novarina: Voie négative, Paris, P.O.L., 2017, 75.
282 L. a komédiákból és a bábszínházból ismert Pulcinella elszenderedésének jelenetét,
amely a bizánci kultúrából is ismert dormitiót idézi fel.