OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

Tilliette, illetve az őt értelmező Emmanuel Gabellieri fejtegetését
— amelyet az Étre et don című művében"8 olvashatunk — annyiban
egészítjük ki, hogy Simone Weil elgondolásában a Szentháromság
a rossz" és a jó dichotómiáját az alászállásban, emberré lételben ha¬
ladja meg azzal, hogy Krisztus az Igazságról tanúskodik. Pál Filippiekhez
írott levele (2, 5—9) így szöl Isten önkiüresiteseröl, kenözisäröl: „Az az
indulat legyen bennetek, amely Krisztus Jézusban is megvolt: aki Isten
formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel,
hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez
hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát, és engedelmes volt
mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért fel is magasztalta őt Isten
mindenek fölé (...).""? Simone Weil Marseille-ben 1941-42-ben végig¬
olvassa a páli leveleket, füzeteibe görögül lemásolja a teljes igerészt, s le
is fordítja. Egyes görög szavak magyarázatát külön ki is emeli: az
’ekenôsen’-hez ezt irja: ,il s’est vidé prenant l'essence d’un esclave”, az
„Isten formajaban lévén”-t pedig igy magyarazza: ,,ayant pour substance
Vessence divine”.'”° Christine Hof Philosophie et kénose című művében
filológiailag bebizonyítja, hogy a weili kenózis-fogalom keresztyén gyö¬
kerű, és a filippibeliekhez írott levél vonatkozó részének tanulmányo¬
zásával mélyül el az életműben, s jut el a szeretet mint önátadás (, don
de soi”) meghatärozäsig.'”!

Simone Weil ekkorra mar egyébként sokat foglalkozott Krisztus
előképeivel, s a kiüresítés filozófiai hagyományával, úgy ahogy azzal
a Bhagavad-gítában vagy a taoista filozófiában találkozott. Az alászál¬

168 Emmanuel Gabellieri: Etre et don, Louvain — Paris — Dudley, Editions Peeters, MA,
2003, 365-366.

169 A Magyar Bibliatársulat fordítása, Kálvin Kiadó, 2014.

170 Simone Weil: (Euvres complétes, sous la dir. dAndré A. Devaux et Florence de Lussy,
Paris, Gallimard, 1997, VI., 2 (Cahiers II), 302. L. bővebben: Emmanuel Gabellieri:
Kénose, compassion et miséricorde chez Simone Weil, Communio n°. 242 novembre—
décembre 2015, 109-119; Christine Hof: Kénose et Histoire. La lecture de l’'Hymne
au Philippiens, in Emmanuel Gabellieri — François L’Yvonnet (szerk.): Simone Weil,
Paris, Éditions de l’Herne, Cahiers de l’Herne, 2014, 385-395.

1 Christine Hof: Philosophie et kénose chez Simone Weil. De l'amour du monde à l'Imitatio
Christi, Paris, L'Harmattan, ,Ouverture philosophique” sorozat, 2016, külônôsen 247.

+ 108 +