OCR Output

+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ?

letve a szakramentälis, dogmatikus és érzelmi utakat. Az isteni szak¬
ramentális jelenléte — hívja fel a figyelmet Tillich a konklúziójában —
ugyanakkor szöges ellentétben áll az önüdvözítéssel. , A bevett szertar¬
tások puszta végrehajtása vagy a szakramentális cselekményben való
egyszerű részesedés egyszer csak üdvözítő erőként tűnik fel. A szakra¬
mentum azonban ajándék, s mint ilyen, éppen az önüdvözítés ellentéte.
Viszont a szakramentum használatának módja sarkig tárja a kaput az
önüdvözítés vágya előtt."

Balthasar és Tilliette műveinek apró irodalmi utalásain kívül a szak¬
irodalom lényegében nem foglalkozik kenózis és irodalom, kenózis és
színház lehetséges kapcsolatával, "? jóllehet az imitatio Christi tapasz¬
talati valóságába ez is beletartozik. Távolabbról, de mégis megemlíthe¬
tő ugyanakkor a japán teológus, Kazoh Kitamori Theology of the Pain
of God" című munkája, mely kifejezetten a tradícionális kabuki apa—fiú
konfliktus-szerkezeteiből veszi az analógiát (a szülő által feláldozott
fiú), amikor egyszerre beszél Isten bűngyűlöletéről és az ember irán¬
ti szeretetéről, mely a kereszten, a fiát feláldozó isteni szenvedésben
egyesül."

161 Paul Tillich: Rendszeres teológia, ford. Szabó István, Budapest, Osiris, 2002, 301.

162 Két kivételtől eltekintve: Larry D. Bouchard: Playing Nothing for Someone: , Lear",
Bottom, and Kenotic Integrity, Literature and Theology, vol. 19. No. 2 (June 2005),
159-180., illetve J. Edgar Bauer egy késébbi fejezetben (A misztika színházi megkö¬
zelítése) tárgyalt tanulmánya. Ezek a tanulmányok azonban nem foglalkoznak a fo¬
galom teológiai oldalával, a kifejezést mintegy átvitt, metaforikus értelemben, jellem¬
zően jelzős szerkezetben használják.

163 Richmond, Va., John Knox Press, 1965.

164 Uo., 177.

15 Jürgen Moltmann a Der Gekrauzigte Gott cimü müvében kritika alé veti Kitamori
több megállapítását is. Ugyanakkor Kitamori műve nem áll távol a 19. század végi és
20. század eleji orosz gondolkodóktól, Nyikolaj Bergyajevtől, Szergej Nyikolajevics
Bulgakovtól sem, amennyiben utóbbiak is úgy vélik, hogy Isten szenvedése elkerül¬
hetetlen része a szeretet-tapasztalatnak, a kapcsolatban levésnek, mely az isteni ter¬
mészet alapvető jellemzője.

+ 106 +