OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? ezt úgy fejezi ki, hogy a szavak Hollánnál képbe transzmutálnak, s így a realitás nincs többé velünk a képein." Yves Bonnefoy az A l’Ecoute du visible. Morandi, Hollan című 2001-es vevey-i kiállítás katalógusában fogalmazta meg azt, hogy az ókori mimézis-kultúrát, az ábrázolás hitelességét átvevő reneszánsszal szemben a modern és kortárs művészetet sokkal inkább érdekli a realitással való közvetlen találkozás. Yves Bonnefoy tócsája, akárcsak Hollán Sándor fái, a megmutatható és az ábrázolható közötti határvonalat szimbolizálja. A mimézis víztükre jelenik meg a kötetben található Fa, jel, villám című szöveg zárásaként: , Az ecset megindulna lefelé, mint a sziklákról patakzó víz, hol egyenesen, hol kanyarogva, és lent tócsává szélesedne, amely fölé hiába hajol az ember, már nem látja benne a tükörképét." Erre a harcra utal a Hollán Sándor egy napja című szövegben is: , Micsoda paradoxon, hogy a közvetlenséget gyakorolni igyekvő festő végül akaratlanul is jelet alkot, amely eleve, természeténél fogva a közvetettség eszköze! Mekkora csapda, hogy kiolthatja művéből az első rajz ragyogását, erejét!". Ugyanebben a szövegben szól először a művészi alkotöfolyamat misztikus tapasztalatairól (Bonnefoy életművében nem jellemző ennek a fogalomnak a használata, miközben tapasztalati valósága szinte plasztikusan tapintható): sÉs itt elgondolkozhatunk az alkotás és az ebből fakadó misztikus tapasztalat egységéről és azonosságáról. Ennek az idealizmusáról. Ahol az alkotót nem érdekli a világ a maga valóságában, az élet összes °° Nadas Péter: Arbor mundi. Mitopoétikai alakzatok Alexandre Hollan festészetében, in Hollän Sandor. A Fa ütja / Alexandre Hollan. Le chemin de l’Arbre, a Szépmüvészeti Müzeum és a Musée Fabre de Montpellier Agglomération kiällitäsänak katalégusa Geskö Judit tanulmänyäval, 2011-2012, 61-62. Online is olvashatö: http://deske. hu/iras/html-2012/nadas-hollan.htm, (Letöltes: 2016. október 10.) 6 Yves Bonnefoy: Hollän Sändor egy napja, in uö: Hollan Sandor. Harminc ev elmelkedesei (1985-2015), forditotta: Gulyäs Adrienn, Koväcs Krisztina, Koväcs Veronika, Makádi Balázs, Sepsi Enikő, KRE — LHarmattan, 2016, 57. « 48 +