OCR Output

s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) "

repét áttekintő fejezet zárja. A rendező szerepének megváltozását jól
mutatja a , mozgásszínház" (fizikai színház) gyakorlata, mely egész jól
megvan rendező nélkül, és a színészre ruházza át a műegész partitúrá¬
jának létrehozását. A nyolcvanas években a rendezés egybemosódik
a performansszal, a gyakorlat finomodik, és elszakad a teóriától. Az
angolszász területeken, különösen az egyetemeken virágzó posztmodern
és posztstrukturalista teóriák (például a derridai dekonstrukció) nem¬
igen találnak visszhangra a színházi gyakorlatban (kivétel Richard Fore¬
man és a Wooster Group).””

VISSZATÉRÉS A SZÖVEGHEZ — MÁSKÉNT. 1990-től a szöveg vissza¬
térésének, egy új drc-amaturgia kialakulásának vagyunk tanúi, melynek
gazdasági oka a látványtársadalom előadásainak aránytalan költségve¬
tése. A performance theory vagy performance studies elterjedt, de gya¬
korta hiányzott belőle az elemzés metodológiai megalapozottsága. Az
esztétikai tárgyként felfogott előadás visszavezet a teatralitás fogalmá¬
ig, egészen Mejerholdig, Copeau-ig. A performansz gyakorta hozzájárul
a kompakt szövegek megnyílásához, olvashatóságához. A hangsúly
tehát a recepció elősegítésére helyeződik, s kevésbé szól szerző és ren¬
dező konkurenciájáról. Emellett megjelenik a fogalom metaforikus
használata is, mely a végtelenségig, sőt a használhatatlanságig tágítja
a mise en scene fogalmát. Patrice Pavis három 2008-as magyarországi
előadása ezen erővonalak mentén fogalmazódott meg, s egy ellenszótár
megírásának vágya fejeződött ki bennük, mely a rendező által a próba¬
folyamat során adott pillanatban, adott helyen, adott személyhez kötve
alkalmazott metaforikus kifejezéseket tartalmazná. Ezek a legkevésbé
sem teoretikus kifejezések (egy rendező sosem mondja azt, hogy , alak"
vagy , didaszkália") egy meghatározott rendezőre, színházra, csapatra
jellemző belső , szakzsargont", ha tetszik, poétikus nyelvezetet alkotnak,
melyet — akár az argót vagy egy költő sajátos nyelvhasználatát — szó¬
tárba lehet rendezni. Ahogyan Barthes dolga végeztével szívesen tért
vissza a szöveg öröméhez, Patrice Pavis, az elméletalkotó eljut a színház,

7 Sepsi Enikő: Patrice Pavis Magyarországon, Színház, 2008/9, 26—27.

«236