s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) "
A vizuális művészetek vizsgálata nem maradt érintetlen a fent le¬
írt folyamatoktól, de nem járt az élvonalban, hiszen az angolszász mű¬
vészettörténet még a nyelvi fordulat integrálásánál tart (a vizuális
művészetekre mint jelrendszerekre, s a művészeti tárgyakra mint
„textualitässal”, diskurzussal telitett alkotäsokra tekint; a nezöiseg pe¬
dig éppolyan problémákat vet fel, mint az olvasás különféle formái).
A megújult érdeklődés Panofsky ikonológiája iránt szintén a képi for¬
dulat jele.
A nyugati festészet mesterműveire irányuló figyelmet tovább terel¬
hetjük a színház- és filmtudomány irányába, hogy a nyelvészeti, irodal¬
mi és képi modellek fúzióját létrehozhassuk. Ugyanakkor manapság
— hogy a fordulatok egymásra következését sorjázzuk — már térbeli
fordulatról is beszélünk mint kortárs jelenségről, s a kötetben górcső
alá vett színházi életmű (Novarináé) ebből az optikából sem érdektelen.
Johnson és Lakoff elmélete nyomán fogalmi metaforának nevezzük azt,
amikor egy absztrakt fogalmat (pl. az élet) egy kevésbé absztrakt foga¬
lom (utazás) felhasználásával értünk meg (az élet egy nagy utazás).
A forrástartomány (utazás) segítségével érthetjük meg a céltartomány
(élet) fogalmait.
A kognitív nyelvészet a fogalmi metaforát megkülönbözteti a me¬
taforikus nyelvi kifejezéstől. Az élet egy utazás fogalmi metaforát több,
az életet az utazás témaköréből származó szóval fejezheti ki, ezeket
metaforikus nyelvi kifejezéseknek hívjuk (pl. válaszút előtt állok; elté¬
velyedtem). Vagyis a fogalmi metaforák nyelvi megnyilvánulásokban
jutnak kifejezésre.
Ám ha a gondolkodásunkat, cselekedeteinket irányító fogalmi rend¬
szer metaforikus, akkor ezek a fogalmi metaforák nemcsak a nyelvben
nyilvánulhatnak meg, hanem a kultúra különféle médiumaiban, az
emberi megismerés többféle területén is. Ezeket a megnyilvánulásokat
a fogalmi metaforák nyelven kívüli megvalósulásának nevezzük.