írtam, a szövegben is szerepel, hogy az őslakosság által szakrálisan tisztelt tárgyak
 elsősorban a huacdk (mas alakban guaca) és a malquik voltak. A jegyzőkönyvek
 azért koncentráltak leginkább erre a két szakrális tárgytípusra, mivel ezekből
 táplálkozott a lokális prekolumbián vallás legjava. A guacdkat leginkabb balva¬
 nyoknak szokás fordítani, azonban az őslakosok ezzel a kecsua terminussal írták
 le magát a szakrális helyszínt is, ahol a szertartásokat bemutatták, s ahol a bál¬
 ványszobrok álltak. Számos 16. és 17. századi spanyol forrás tárgyalja a guaca
 terminust, közülük talán Garcilaso de la Vega (El Inca) írja le a legpontosabban
 a szó jelentését. Los Comentarios reales című művének első részében több jelen¬
 tést is megfogalmaz a gyaca terminussal kapcsolatban, amelyek a következők:
 1. bálványíszobor); 2. szent tárgy (például azok, melyekből az ördög szól); 3. a
 Napistennek felajánlott tárgyak megnevezése (aranyból, ezüstből vagy fából
 készült emberfigurák, madarak és állatok); 4. szent helyek, imádkozóhelyek,
 bálványtemplomok megnevezése; 5. , Mindama dolgok, amelyek szépségben vagy
 kiválóságban kitűnnek a saját fajtájukba tartozóak közül; 6. , A nagyon csúnya
 és szörnyű dolgok, melyek félelmet és rémületet okoznak"; 7. Mindazon dolgok,
 , melyek elhagyják a természetes rendjüket, például azok a nők, akik ikreket
 szülnek"; 8. a magas hegyek és hatalmas szakadékok."
 
A guaca terminus meghatározását követően szükségszerű pár szót ejtenünk
 a mallguiról is, amely szintén egy jellegzetes andoki vallási képződmény.
 A mallgui hasonlatos az ókori Egyiptomban eltemetett múmiákhoz, mivel ebben
 az esetben is bebalzsamozott holttestekről van szó, melyeket szakrális tisztelet
 övezett az őslakosság részéről. A túlvilági életbe vetett hit a halottkultusszal és
 a társadalmi presztízzsel együtt vezetett el a mallguik megjelenéséhez, mivel az
 őslakosok hitték, hogy az uralkodók és az előkelők bebalzsamozott holtteste a
 halálukat követően is olyan erővel rendelkezik, amely képes befolyásolni a ter¬
 mészetet és segíteni az embereket. Ezeket a személyeket általában gazdag tárgyi
 kísérettel helyezték örök nyugalomba (ezzel is hangsúlyozva a személy társadal¬
 mi presztízsét), a testüket pedig bebalzsamozták (ez, az Andok száraz éghajla¬
 tával együtt, a holttestek kiszáradásához vezetett).? Az andoki múmiák olyan
 fontos szerepet töltöttek be az őslakosság prekolumbián vallásában, hogy rend¬
 szeresen mutattak be nekik áldozatokat az ünnepségek alkalmával, a felvonulá¬