A közösségek megosztottsága mellett a prekolumbián vallás formai és lénye¬
gi átalakulása is megfigyelhető a 17. század elején. Mint fentebb írtam, a bál¬
ványimádás kiirtására tett erőfeszítések nem váltották be a hozzájuk fűzött re¬
ményeket, azonban súlyos hiba lenne azt állítani, hogy a római katolikus egyház
intézkedései ne gyakoroltak volna visszafordíthatatlan hatást az ősi andoki
vallásra. Erre tökéletes példa, hogy bár az őslakók védték a vallásukat, az ősi hit
üldözése mégis meggyengítette azt, mivel állandóan el kellet rejteni a gyarmati
hatóságok elől, ezzel ellehetetlenítve a több évszázados múltra visszatekintő
andoki istenségek ünnepeinek megszervezését." Ezek a prekolumbián ünnepek
arra szolgáltak, hogy a közösség valamennyi tagja együtt fejezze ki imádatát a
guacáknak és a malguiknak, akiket az adott közösség őseinek és túlvilági támo¬
gatóinak tekintettek. Hozzájuk fohászkodtak egészségért, jó szerencsét, bő termést
és gyermekáldást kívánva. Mivel ezeket a csoportos ünnepségeket eredeti válto¬
zatukban képtelenség volt megtartani a 17. századi gyarmati világban, így való¬
színű, hogy az andoki kultuszokban az egyéni vallásgyakorlás került előtérbe az
életbe lépett tiltások miatt. Ebben az új vallási formában nem a nagy, látványos
szertartások jelentették a hit gyakorlását, hanem azok a vallási formák, amelye¬
ket az úgynevezett , vallási specialisták" (especialistas religiosos), a jósok, gyó¬
gyítók és varázslók képviseltek, s amelyek az őslakossággal történő mindennapi
érintkezésben voltak jelen.?
Vagyis az úgynevezett pogánynak tekintett vallás elkezdett átalakulni sze¬
mélyes vallássá. Más szóval, a bálványimádások kiirtására irányuló kampányok
részben sikeresek voltak a nagy regionális kultuszok megosztásával és ellehetet¬
lenítésével, de nem sikerült teljesen elpusztítani az andoki vallásokat. Úgy tűnik,
ezek inkább beszivárogtak/visszaszorultak a társadalom és a közösségi élet apró
réseibe/eseményei közé, így válva , láthatatlanná" az idegenek számára."
A bálványimádás elleni vizitációk során készített jegyzőkönyvekre példa
Hernández Príncipe műve, az Andoki Mitológia (Mitología Andina), amelyben
megfigyelhetjük ennek a forrástípusnak a formai és tartalmi jellemzőit." A spa¬
nyol nyelvű szövegben a vizitátorok pontosan lejegyzik a prekolumbián vallás
valamennyi fontos megnyilvánulását a szentként tisztelt tárgyaktól kezdve a
pogány szertartásokon keresztül az őslakos mediátorokig. Mint ahogyan fentebb