OCR Output

PUSZTINYA ÉS PUSZTINYALAKÓ

nélküli ember magányosságára" Mi a válasz az ember Isten
iránti gyűlöletére?

Úgy vélem, van egy válaszom - a pusztinya. A pusztinya
képviseli a szeretet lelkületében engesztelés- és jóvátételkép¬
pen Istennek felajánlott imádságot, vezeklést, önmegtaga¬
dást, magányt, csöndet. A régi próféták lelkületét. Közben¬
járás Isten előtt embertársaimért, Krisztusban testvéreimért,
akiket őbenne és őérte oly szenvedélyesen szeretek.

Igen, a pusztinya lehet ez a ,valami több": belépés
a pusztaságba, egy elhagyatott helyre, egy csöndes helyre,
ahol az imádság és a bűnbánat két karját Istenhez emel¬
hetjük engesztelés-, közbenjárás- és a saját és testvéreim
bűneiért végzett jóvátételképpen. A pusztinya az a hely, aho¬
vá azért mehetünk, hogy bátorságot gyűjtsünk az igazság
kimondásához, hogy emlékezzünk arra: Isten az igazság, és
hogy hirdessük Isten igéjét. A pusztinya megtisztít majd, és
felkészít ennek megtételére, miként az izzó parázs, melyet
az angyal a próféta ajkára helyezett.

A , pusztinya" orosz szó, ami azt jelenti: , sivatag". Hét¬
köznapi kifejezés. Ha orosz kislány lennék, és a tanár egy
földrajzórán megkérne, hogy nevezzek meg egy sivatagot,
talán azt mondanám: Szahara-sivatag. Valójában ezt jelenti.
De egy másodlagos jelentéssel is bír: jelöli a sivatagi atyák
pusztaságát, akik évszázadokkal ezelőtt elvonultak távol
mindentől, és elhagyatott helyeken telepedtek le. A szó
nyugati értelmében jelentheti azt a helyet, ahová a remete
elvonul, és ilyen értelemben hívhatjuk remeteségnek is.

Egy orosz ember számára tehát a szó kifejezhet egy
csöndes, elhagyatott helyet, melybe az ember belép, hogy
találkozzék a benne lakó Istennel. Jelölhet továbbá valódi
elszigetelt helyeket, ahová a sajátos hivatással rendelkező

23