OCR
322 LENARD SANDOR — CZETO KRISZTINA — ANTONI-ALT PETRONELLA A tanulás és fejlődés szervezeti formái, fórumai Az iskola az egyedi, a kísérletezést, a folyamatos megújulást ösztönző (és egyúttal elváró) szervezeti kultúrája különböző tanulási és fejlődési színtereket teremt a szervezeti tagok számára. Ezek a csoportok a szervezeti struktúra formális részei. A vezetői interjú során az igazgató az alábbi csoportokat emelte ki, mint a szakmai tanulás fő színterei: 1. Gondolkodók Társasága (továbbiakban GT): a GT az iskolában működő vezet6-fejleszté csoport, mely az iskola SZMSz-e alapján a nem stratégiai pedagógiai-szakmai kérdésekben dönt. (Például a tantárgyi éves programok elfogadása, az iskolai felvételi eljárás előkészítése, a továbbképzési programok kialakítása). A G 1-nek alapvetően az iskola a vezetősége, továbbá a munkatársi közösség által választott kollégák a tagjai, azonban működése transzparens, ülései nyilvánosak a munkatársi közösség minden tagja számára. 2. (Tantárgyi) munkacsoportok: a pedagógiai tudás fejlesztésének, megosztásának kiemelt terepei az iskolában a különböző tudományterületek szerint szerveződő munkacsoportok, melyek heti rendszerességgel üléseznek (összesen nyolc csoport). A tantárgyi, pedagógiai fejlesztő munka és tudásmegosztás kiemelt színterei ezek a munkacsoportok. 3. Osztálytanítói Tanács: az osztálytanítók tanácsa az egy osztályban tanító pedagógusokat fogja össze. A csoport fő profilja a tanulók előrehaladásának követése, a kapcsolódó kérdések megvitatása. 4. Pedagógiai Szakmai Műbely: a pedagógiai műhelyeken a részvétel önkéntes alapú, mely havi rendszerességgel működik. Leginkább a jó gyakorlatok és esetmegbeszélések fóruma. 5. Továbbképzések: a továbbképzések formális, egy adott téma köré épülő tanulási helyzetek az iskolában, évente minimum egy alkalommal. 6. Szupervízió: az iskolapszichológus a kollégák számára is biztosított. 7. Hospitálás: a munkatársak számára évente négy óra megtekintése és megbeszélése ajánlott (azonban ennek gyakorlata — a vezetői és munkacsoport vezetői beszámolók alapján — nem minden esetben valósul meg). Az előzőekben vázolt formális csoportok, illetve színterek alapján is látható, hogy a szervezet kiemelt figyelmet fordít a szakmai fejlődés és tanulás lehetőségét kínáló helyzetek megteremtésére. A demokratikus működés a szervezet alapvető értéke, így cél a folyamatos és mindenki számára elérhető információáramlás biztosítása, a szervezeti tagok döntési és felelősségi szerepének felerősítése. A formális csoportokban történő szerepvállalás egyben elvárás is a tagok felé. Az iskola szervezeti struktúrája sajátos, a szerepek, feladat- és döntési jogkörök átláthatósága, rögzítése és azok közösségi jóváhagyása kiemelten fontos. Mind a vezetői, mind az egyéni és fókuszcsoportos