OCR
AÁ PEDAGÓGUSOK FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉSI MODELLJEINEK VIZSGÁLATA 319 Támogató körülmények A Kürt egyik alapvetése a , Rád szabott iskola, ezért a tanárokkal szembeni egyik legfontosabb elvárás, hogy minél inkább a diákok igényeire szabott legyen a tanulás folyamata az iskolában. Az iskola elsősorban abban kívánja támogatni a kollégákat, hogy a mindennapi munka, a továbbképzések, műhelymunkák eredményeképpen el tudja felejteni a lehető legnagyobb mértékben a tananyag-központúságot. A tantárgy csupán csak egy eszköz legyen arra, hogy a diáknak kaput nyisson a világba való belépésre egy együttműködő tanulás keretében. s Végzett pedagógus esetén azt tekintjük tanulásnak, ba a tanulóközpontúságban tud előrelépni. Azt nem tekintjük tanulásnak, ha a földrajztudományban ő elmélyed, akkor menjen földrajztudósnak, matematikusnak, az egy másik ügy. A tanulás magatartásváltozás, ellépek attól, hogy tananyagot adok le." (vezetői interjú, férfi) A pedagógusok tanulásának támogatása nagyon intenzíven jelenik meg az iskolában formális és informális keretek között egyaránt. Az év elején lehet jelentkezni továbbképzésekre, és ajánlani is lehet olyan témákat, melyben a tantestület közösen fejlődni szeretne. Erre az iskola vezetése nagyon nyitott és támogató, az látszik, hogy minél nagyobb a választás lehetősége ebben, annál erősebb a pedagógusi motiváltság, részvételi hajlandóság, „A kötelező képzés mellett lehetőség van egyéni kezdeményezésekre is, minden munkacsoportnak van elkülönített forrása belső képzésre, melyet megszavazunk és akkor elindul. Minél nagyobb az individuális szabadság, annál nagyobb a kedv a tanulásra." (munkacsoport vezetői fókuszcsoport, nő) Különös figyelmet kapnak az iskolába belépő új kollégák, akik mentort választanak maguknak, az ő munkájukat hospitálásokkal is segítik, majd három hónap után közös megbeszélést tartanak a mentorral, vezetővel és a munkacsoport vezetőjével, ahol a diákelégedettség mérésének adatai is beemelésre kerülnek. Az iskolai mentorrendszer ellenére nem minden mentorált érzi ennek a támogatásnak a folyamatos jelenlétét. s Ebben az iskolában kezdő vagyok, de nincs mentorom, de segítséget mindig tudtam kérni a kollégáktól, a vezetőmtől. Átbeszélünk pedagógiai szituációkat, helyzeteket. [Egy kolléga nevét említi]-val legszorosabb a munkakapcsolat, általában együtt szoktuk összekapdosni a gyerekeket." (mentoráltak fókuszcsoport, nő)