OCR
318 LÉNÁRD SÁNDOR — CZETŐ KRISZTINA — ANTONI-ALT PETRONELLA A közös tanulás és alkalmazás Ebben a szervezetben is jelen van a szervezett, explicit közös tanulás élménye, elsősorban a továbbképzések keretei között. Ezek többsége a kollégák által igényelt témákban szerveződik, van, akinek jobban elnyeri a tetszését, van akinek kevésbé (ilyen a kollégák által említett képzések voltak pl. az E vagy a kooperatív tanítás-tanulás képzés). Ezen alkalmak legfontosabb jellemzői, hogy az egész tantestület részt vesz rajta, segítve azt a folyamatot, hogy az új módszerek, szemlélet mindenki számára közös alapként jelenjen meg. A nagymintás kérdőíves vizsgálat is azt igazolta, hogy ebben az iskolában a pedagógusok nagyobb arányban érzik, hogy a szervezeti kultúra támogatja és elismeri az együttműködésüket, mint a többi vizsgált iskolában. A formális képzések, tanfolyamszerű tanulási helyzetek mellett számos informális és nonformális tanulási út is kirajzolódik. Különösen a tantestületi szobákban, a folyosókon gyakran elhangzó tapasztalatokat, észrevételeket, dörmögő kritikákat próbálják a szervezet számára becsatornázni azzal, hogy beadványok készítésére ösztönzik a kollégákat. „Ennek a munkamédszere az alábbi: a tanáriban kezdődik, tanárok beszélgetnek egymással, vagy a közös Facebook csoportban is fel szoktak merülni gondolatok, amik a munkacsoportok elé kerülnek. Ha operatív dolog, akkor a vezetőség felé kerül beterjesztésre, ha szemléleti, akkor a Gondolkodók Társasága elé, de a legvégén a munkatársi közösség fogadja el (ide már általában kidolgozott előterjesztés kerül)." (vezetői interjú, nő) A tanárok intenzív közös tanulását mutatja a rendszeres, aktív munkacsoporti jelenlét is, ahol folyamatában nyílik mód egymás munkájának megismerésére (pl. közös hospitálás) vagy egymás tanítására (pl. mikrotanítás). „A Termeszek munkacsoportban most éppen mikrotanítás folyik, a pedagógus a kollégákon keresztül mutatja be, azt az adott tanegységet, módszert, amit az órán a diákokkal alkalmazott." (munkacsoport vezetői fókuszcsoport, nő) Az intézmény szellemisége, értékei is a sok közös tanári együttlét, beszélgetés, vita során fejlődik, terjed. Egyes kollégáknál egyénileg is előfordul a változás, de a legnagyobb hatással a tanári attitűd változásban a közös műhelymunkák tűnnek a leginkább eredményesnek. 2. .komoly tanulási terepnek tekinthetők a munkacsoport ülések, de a Gondolkodók Társaságának a beti háromórás együttléte különösen, abol folyamatosan pedagógiai kérdések, dilemmás szituációk kerülnek megvitatásra, majd formális döntéssé." (vezetői interjú, férfi)