OCR
AÁ PEDAGÓGUSOK FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉSI MODELLJEINEK VIZSGÁLATA 317 Személyes gyakorlatok megosztása A legtöbb kolléga egyszerre több munkacsoportnak is tagja, melyek rendszeresen, meghatározott időszakonként találkoznak egymással, ahol elvárásként is megjelenik a pedagógiai gyakorlat megosztása. A munkacsoportok minden tudományterületen hetente üléseznek (órarendbe illesztett program), havonta egyszer, önkéntes alapon tartják meg a Pedagógiai Műhelyt, fókuszában jó gyakorlatok megosztása és esetmegbeszélés áll. „A Pedagógiai Műbely általában előre meghatározott téma köré épül, különösen hasznos benne, hogy minden munkacsoportból érkeznek kollégák, akiket jó hallgatni, mert így újabb és újabb szempontok kerülnek elő"? (vezetői interjú, nő) 5 A munkacsoport üléseken anyagokat, módszereket osztunk meg egymással (például a szöveges értékelés megírása), ami számos új szempontot adott mindenkinek." (munkacsoport vezetői fókuszcsoport, férfi) A szervezetben a pedagógusok az újító ötleteiket számos formában meg tudják mutatni, Egyrészt a tanárok nagy módszertani szabadsággal rendelkeznek, így az osztálytermi tanítás során az általuk elképzelt megoldásokat alkalmazhatják, még olyan módszert, is mely elsőre nem is illeszkedik az iskola pedagógiai szemléletébe. ,:..4 gyerekek nem tudtak mit kezdeni ezzel a viszonylag nagy szabadsággal, 2—3 hónap után szétfolytak, jó volt a viszony, de semmilyen gyengébb pedagógiai eszköz nem segített, nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy nincs következménye a tetteiknek (vagy a nem cselekvésnek) [...] erős diktatórikus közeg segített nekik: minden órán dolgozat, csak akkor szólalhattak meg, ha feltették a kezüket, nem ülhettek egymás mellé stb." (egyéni tanári interjú, férfi) Amennyiben egy változtatás jóváhagyása a munkacsoport hatáskörébe tartozik, akkor ott döntenek, ha nem, akkor a megfelelő fórum elé kell vinni a döntést. s Olyan, bogy valaki valamit szeretne előterjeszteni, és ezt nem tudná, olyan nincs. Olyan, hogy valaki valamit szeretne, és a megfelelő fórum nem fogadja el a javaslatát, olyan persze előfordul." (vezetői interjú, férfi) Ezt megerősítve, a kvantitatív eredmények is azt mutatják, hogy a pedagógusok egyéni innovációs aktivitása szignifikánsan magasabb a vizsgálatban résztvevő többi pedagógus átlagához képest.