OCR
À PEDAGÓGUSOK FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉSI MODELLJEINEK VIZSGÁLATA 311 AZ INTÉZMÉNY BEMUTATÁSA? A Kürt Alapítványi Gimnázium budapesti, inkluzív szemléletű, alapítványi fenntartású intézmény. Az iskola szlogenje (Kürt — A Rád szabott iskola) is mutatja, hogy egy tanulóközpontú, alapvetően szociokonstruktivista tanulásszemléletű, befogadó, demokratikus intézményt ismerhetünk meg. A gimnázium 1991-ben alakult, Herczeg Éva vezetésével, tanárok szabad kezdeményezéséből. Szerettek volna egy iskolát halmozottan hátrányos helyzetű tanulók oktatására (H2O program). Dr. Kürti Sándor — a Kürt Zrt. vezetője — támogatta ezt a kezdeményezést, s az országban elsők között alkalmazták a KIP-et (komplex instrukciós program). Az idő előrehaladtával krízisbe került az intézmény, egyre kevesebb jelentkező volt, majd , az iskola megmentésére" kérték fel az új — jelenlegi — vezetőt, aki a profil és szemléletváltásban látta a kiutat, mely sikeres megoldásnak bizonyult. A jelenlegi működést (szemléletmód, profil, képzési formák tekintetében) 2013-ban dolgozták ki. 2020-ban másodszorra is akkreditáltatták alternatív pedagógiai programjukat, kerettantervüket. Az intézmény fenntartója a Kürt Alapítvány. A tanulók hozzájárulást fizetnek, de a társadalmi igazságosság és befogadás támogatása mentén lehetőséget nyújtanak rászorulók felvételére is. Évek óta együttműködnek a Van helyed Alapítvánnyal, így Borsod megyéből érkeznek tanulók az intézménybe." A gimnázium négy évfolyamos, nyelvi előkészítővel, évfolyamonként 3—3 27-30 fős osztály működik. Különlegesség, hogy minden osztálynak van egy általuk választott kreatív neve (pl. mÂv, Baking Bread, Cider, mÂsok, Bé-Kävé, Chill Out Session, Jim Bém, stb.), melyet előnyben részesítenek az önmagukra, illetve az osztályra hivatkozáskor a beszélgetések során, valamint a honlapon az osztályok bemutatkozásánál is a kreatív név szerepel elsőként. A diákok aktív részesei, formálói a pedagógiai folyamatnak, az intézmény életének: a pedagógusok és a vezetés várja a diákok visszajelzését, elvárják a véleménynyilvánítást; tanárértékelési rendszer működik, melyben különböző szempontok mentén egy hatfokú skálán értékelik a pedagógusokat, szavazati joggal rendelkeznek az egyes munkacsoportokban. Az intézmény egyik fő küldetése: a demokrácia gyakorlati tanítása. Egy valóban demokratikusan működő intézményt ismerhettünk meg, ahol az egyenlőség, a szabad — negatív következmények nélküli — véleménynyilvánítás, akezdeményezés 5 Az esettanulmány alfejezeteinek bizonyos elemei Antoni-Alt Petronella Nagy lépés?! — A COVID19 világjárvány batása a pedagógusok szakmai fejlődésére és tanulására egy konkrét iskola vizsgálati tapasztalatai alapján című szakdolgozatából származnak. Konzulens: dr. Rapos Nóra, ELTE-PPK, 2021. A történeti előzményeket az interjúk, az intézmény honlapja (https://kag.info.hu) és a youtube videök (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=XDZ7j4XmQ8A, https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=2Equ44-yKBc ) alapján mutattuk be.