OCR
308 K. NAGY EMESE ÖSSZEFOGLALÁS Írásunk célja annak bemutatása volt, hogy a Stanford Egyetemen kidolgozott Complex Instruction hogyan segítette a magyar Komplex Instrukciós Program megalkotäst, az inquiry into the Stanford Teacher Education Program (STEP) és CI hogyan hatott a magyar köz- és felsőoktatásra, illetve projekt formájában hogyan valósult meg egy magyarországi oktatási reform, amely pilot keretek között két magyar egyetem tanárképzésében és tanártovábbképzésében kipróbálásra került. A STEP segítségül szolgált a magyar pedagógusképzés reformjának az elindításához, amelynek középpontjában a gyakorlatorientáltabb, a módszertanra jobban fókuszáló képzés áll. A reform a kipróbálás szakaszába lépett, illetve 2022-től országos kiterjesztése várható. Bemutattuk a Komplex Instrukciós Programot és az abból ,kinőtt" Komplex Alapprogramot. Mára egyértelművé vált, hogy a Komplex Instrukciós Program és a Komplex Alapprogram sikeressége több tényező függvénye. Az osztálytermi hatékonyságot befolyásolják a pedagógusok személyiségjegyei, képességei, készségei, pedagógiai döntésüket pedig meghatározzák a tapasztalataik útján szerveződő attitűdjük, az elköteleződét és ideológiát tükröző nézeteik és a cselekvést irányító tudásuk. A Komplex Instrukciós Programnak (és a Komplex Alapprogramnak is), mint bármelyik más, az oktatásban megjelenő innovációnak az elfogadása azért nehéz, mert a pedagógusok nézetei nagyrészt stabilak és ellenállnak a változásoknak (Fazekas 2021; Pálfi 2021). Emiatt a pedagógusok tanulástámogatásának a célja, hogy szemléletbeli és pedagógiai, módszertani váltás következzen be minden tanuló, de kiemelten a tudásban és szocializáltságban heterogén tanulói csoportok sikeres nevelésének-oktatásának a tekintetében. A program alkalmazásának a sikeréhez nem elég az egyén szintjén zajló változás, hanem szükség van egy intézmény szervezeti kultúrájának a változására is. A KIP azokban az iskolákban sikeres, ahol mind a vezető, mind a pedagógusok megfelelő tudással rendelkeznek a nevelés-oktatás folyamatairól, és ahol ezt a szakmai tudását folyamatosan fejlesztik. A helyi igények szintén fontos szerepet játszanak a program sikerében, amely mellett kulcsfontosságú tényezőként emeljük ki a kommunikációs stratégia kidolgozását és meglétét (K. Nagy 2015). IRODALOMJEGYZÉK Falus Ivän; K. Nagy Emese (szerk.) 2018. A hazai pedagöguskepzesi rendszer helyzete nemzetközi összebasonlításban. Kézirat a politikai döntéshozók számára. Budapest. Fazekas Ágnes (szerk.) 2021. Innováció az oktatásban. Az Innova kutatási projekt záró kötete. Akadémiai Kiadó, Budapest