OCR
228 BARÁTH TIBOR — FAZEKAS ÁGNES fejlődése, tanulása a terület (az oktatásügyi vezetőképzés) változását, a környezetével való interakcióját is mutatja. Egyben láthatóvá teszi a hazai és a nemzetközi környezet hatásviszonyának eltéréseit is. A nemzetközi és hazai egyetemközi partnerség eredményeképp létrejött szegedi székhelyű Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézet (továbbiakban KÖVI) 1998 és 2021 között működött a József Attila Tudományegyetem, későbbiekben pedig a jogutód Szegedi Tudományegyetem keretei között. Stratégiájának, szervezeti működésének, szakmai, oktatási, kutatási és fejlesztési tevékenységeinek határozott célja volt ahhoz a nehezen kiszámítható kontextushoz való alkalmazkodás, amely működésének kereteket és lehetőségeket is adott. E tanulmány elsődleges célja, hogy bemutassa a KÖVI tevékenységét mint felsőoktatási jógyakorlatot, kitérve a szervezeti célokra és stratégiára, a képzési és képzésfejlesztési gyakorlatra, illetve az utóbbihoz szorosan kötődő kutatási és fejlesztési (K-HF) tevékenységekre. A szerzők egyike, Baráth Tibor a kezdetektől az Intézet első számú vezetője volt, a szerzőpáros másik tagja, Fazekas Ágnes egy évtizeden keresztül működött a szervezet oktató, kutató és fejlesztő munkatársaként. A szerzők e tanulmánnyal tisztelegnek kollégájuk, mentoruk és barátjuk, Halász Gábor szakmai munkássága előtt. Halász Gábor a KÖVI Konzorciumi Tanácsának választott elnökeként, illetve oktató, kutató és fejlesztő szerepben végigkísérte az Intézet életét. Az 6 szemelyehez köthetö a 90’-es évek elején — a holland és a magyar kormány közötti megállapodásra építve — egy olyan projekt elindítása, ami lehetővé tette 15 iskolaigazgató számára a Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (Holland Oktatásügyi Vezetőképző Iskola, továbbiakban NSO) és a University of Amsterdam (Amszterdami Egyetem, továbbiakban UvA) által szervezett szuperintenzív képzésen történő részvételt. Ennek a folytatása lett a holland támogatással magyar fejlesztők által megvalósított program, aminek az eredményeként jött létre a KÖVI. Halász Gábornak megbatározó szerepe volt abban, hogy a KÖVI a bazai felsőoktatás és vezetőképzés egy kiemelkedően innovatív, rendszerszinten is modernizáló szerepet betöltő szervezetévé tudjon válni." § Az Intézeti (később Konzorciumi) Tanács üléseiről készült jegyzőkönyvek hűen őrzik azokat az inspiráló, gondolatgazdag vitákat, amelyeket Halász Gábor vezetett, amelyeknek forrása és katalizátora volt az ő gazdag tudása és tapasztalata, és amelyek időről-időre elvezettek olyan fejlesztésekhez, amik egyszerre segítették a KÖVI fejlődését, egyben hazai és nemzetközi szinten is a modern, dinamikus tanulásra képes szervezetek közé pozícionálták a KOVI+t.