OCR
KoPP ERIKA!" — PEsTI CsSILLA? TANÁRKÉPZÉSI CURRICULUMOK NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSA ABSZTRAKT Jelen tanulmány a tanárképzési programok összehasonlító vizsgálatának fő megközelítéseit mutatja be, egy nagyobb összehasonlító kutatás elméleti hátterét összegezve. A fogalmak meghatározását követően a globalizáció fogalmi keretében értelmezi az összehasonlítás, összehasonlíthatóság dilemmáit a tanárképzés vonatkozásában. Ezt követően a felsőoktatási tanterv lehetséges értelmezéseihez rendelve vizsgálja a tantervi, programokra irányuló kutatások fókuszait. Végül kitér a rendelkezésre álló vizsgálatok néhány problémájára is. Kulcsszavak: tanárképzés, felsőoktatás, összehasonlító vizsgálat BEVEZETŐK A következő tanulmány a tanárképzési curriculumok összehasonlító vizsgálatának meghatározó trendjeit összegzi. Mielőtt azonban választott témánk ismertetésébe kezdenénk, fontosnak tartjuk bemutatni, miért éppen a tanárképzési programok fejlesztését és elemzését összegző tanulmánnyal szeretnénk tisztelegni Halász Gábor munkássága előtt. Szerzői bevezetők Haläsz Gäborral elöször az EDiTe (European Doctorate in Teacher Education) projekt és az annak eredményeként megszületett program kidolgozása során dolgoztam együtt. E projekt kapcsán, részben a programfejlesztéshez kapcsolódó kihívások, részben a Gáborral folytatott beszélgetések hatására fordult érdeklődé! Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet ? Károli Gáspár Református Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Tanárképző Központ