DRJENOVSZKY ZSÓFIA ÉS MUNKATÁRSAI
A projekt első szakaszában ennek céljából mind a négy intézményben hallgatói
fókuszcsoportok szervezésére került sor, így 2024. április és május folyamán
összesen nyolc fókuszcsoportos beszélgetés zajlott le.
A FÓKUSZCSOPORTOS KUTATÁS
A fókuszcsoportos kutatás a társadalomtudományokban használt olyan kvalita¬
tív módszer, amelynek segítségével — a csoportdinamika működési mechaniz¬
musainak felhasználásával — felderíthetőek bizonyos emberek meghatározott
események, ingerek iránt érzett, sokszor nem is tudatosuló, tudatalatti, gyakran
elfojtott motivációi, attitűdjei és érzelmei. A kutatás során egy képzett moderá¬
tor beszélget általában 6—12, valamilyen szempontból egymáshoz hasonlító
csoporttaggal egy konkrét témáról (fókuszról).? A fókuszcsoportos kutatás célja
nem objektív, számszerűsíthető adatok gyűjtése, hanem olyan gondolatok, ta¬
pasztalatok, vélemények, percepciók és attitűdök artikulálására lehetőséget adó
módszer, amelyek sokszor csak a társas interakciókban válnak a résztvevők
számára is világossá, és a beszélgetés során fogalmazódnak meg.? A beszélgetés¬
nek nem célja, hogy a résztvevők egymást meggyőzzék, vagy hogy kompromisz¬
szumra jussanak, illetve egy konfliktust vagy problémát megoldjanak, hanem
éppen annak elősegítése, hogy a vélemények minél szélesebb skálája egy őszinte
légkörű beszélgetésben megfogalmazódjon az adott témával kapcsolatban."
A beszélgetés legtöbbször egy speciális helyiségben zajlik, amely ún. detek¬
tívtükörrel van ellátva, ami lehetőséget teremt a kutatás megrendelőjének vagy
egy szakértőnek, hogy a résztvevők számára láthatatlan módon kövesse a beszél¬
getést. A személyes lebonyolítás mellett ismert és alkalmazott forma a telefonos
vagy videóhívásos, vagy éppen az online fókuszcsoport, mely utóbbi eredetileg
a chatben történő aszinkron beszélgetést jelentette, napjainkban pedig a valós
idejű, hanggal és képpel történő interakciókon alapuló, videókonferencia-plat¬
formon megvalósuló fókuszcsoportot értjük alatta." A kutatási design megtervezése
Siklaki Istvan: Vélemények mélyén. A fókuszcsoport módszer, a kvalitatív közvélemény-kutatás
alapmódszere, Budapest, Kossuth, 2006; Schhleicher Nóra: Kvalitatív kutatási módszerek a tár¬
sadalomtudományokban. A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola jegyzete, Budapest,
BKF, 2007, 62-65.
Uo., 62.
Vicsek Lilla: Fökuszcsoport, Budapest, Osiris, 2006.
Sztäray Kezdy Eva - Szvetelszky Zsuzsanna: Tävolleti fökuszcsoportok eredmenyei a 2020 tava¬
szi érettségivel kapcsolatos tapasztalatokröl, Socio.hu, 11. evf., 2021/1, 90.