SZTÁRAY KÉZDY ÉvA — DRJENOVSZKY ZSÓFIA — DURÁCZKY BÁLINT
1. Milyen tényezők gátolják a gyermekvállalást, gyermeknevelést a felsőok¬
tatási tanulmányok idején?
2. Hogyan lehetne olyan támogatást biztosítani, ami ösztönzőleg hatna a csa¬
ládosok részvételére vagy a tanulmányok alatti családalapításra?
A kutatás három fázisra épül: a kutatási lépések megvalósítása, a beavatkozástervezés,
végül az értékelési feladatok megfogalmazása. Az első fázisban a projektben részt
vevő négy egyetemen két-két fókuszcsoportos beszélgetést folytattak le az egye¬
temek kutatói kisgyermeket nevelő egyetemi hallgatókkal.
Jelen kötet az első és a második fázis kutatási eredményeit mutatja be. Az
elsőként olvasható két esettanulmánnyal célunk az, hogy rávilágítsunk a vizsgált
téma fontosságára és relevanciájára. Ezt követően a tudományos szakirodalmi
összegzéssel a kutatás elméleti alapjait fektetjük le, és összegezzük korábbi ha¬
sonló nemzetközi és hazai kutatások eredményeit. A módszertani fejezetben
részletesen bemutatjuk a kutatás első fázisában alkalmazott fókuszcsoportos
kutatás módszertanát, és hogy pontosan hogyan zajlott a mintavétel a négy
egyetemen. Ezt követően — külön-külön fejezetekben — ismertetjük az egyes
felsőoktatási intézmények tapasztalatait, melyeknek legfőbb tanulságait emeljük
ki az összegző fejezetben. Végezetül a kötetet záró fejezetben a gyakorlatban is
megvalósítható javaslatokat foglaltuk össze.
Kötetünk így nemcsak az említett Erasmus-t projekt eredményeibe nyújt
részletes bepillantást, hanem minden felsőoktatási intézmény számára hasznos
útmutatókkal, javaslatokkal szolgálhat annak érdekében, hogy azok befogadó
tanulási környezetet biztosíthassanak a gyermeket nevelő hallgatók számára.