OCR
1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 43 van szó, hiszen a feltétel nélküli pozitív elfogadás légkörének köszönhetően az egyén úgy vállalhatja véleményét a többiek előtt, hogy annak nincsenek következményei (nincs osztályzat, csak a csoport létezik vonatkoztatási keretként). Természetesen az oktatás szervezési módjai is nagyban hozzájárulnak az egységesség és a differenciáltság megteremtéséhez, így van nagy jelentősége annak, hogy milyen célt és tartalmat szánunk annak a csoportmunka-fogalomnak, amelyről gondolkodunk. A pedagógiában használt csoportmunka során megkülönböztetünk , elsődlegesen nevelési céllal vagy elsődlegesen oktatási céllal szerveződött csoportokat" (M. Nádasi, 1986). A nevelő célzatú csoportmunka G. Donáth (1980) szerint közelebb áll a szociális csoportmunkához, hiszen ott a kortársak egymásra hatásáról van szó, ahol egymást bátorítják, erősítik, aktivizálják, miközben a pedagógus is jelen van a beszélgetéseken, és viselkedésével, véleményével befolyásolhatja a gyermekek értékítéleteit. Ez a légkör azonban nyitottabbá teszi a gyermeket a vélemények kinyilvánítására és befogadására. Ezeknek a csoportoknak különböző változatairól tesz említést több szerző (pl. nyitott csoport, zárt csoport, cél-csoport, mikrocsoport, szabad csoport). Mindegyikre jellemző, hogy ezek a csoportok nem, vagy csak esetlegesen kapcsolódnak az oktatási folyamathoz. Az oktatási célból működtetett csoportok létrejötténél nagyon fontos a csoportszervezés, csoportképzés mikéntjének alakulása, illetve a feladat kiadása, amire több kutató is felhívta a figyelmet (Buzás 1980). A feladat fontossága a szociális csoportoknál is elsődleges lesz, ám a feladatok bevitelét a csoportvezető részéről tájékozódás előzi meg, hiszen a csoport szociokulturális sajátosságainak megfelelő gyakorlattal közelíti meg azt a problémát. Az oktatás során használt csoportmunka tulajdonképpen közvetett pedagógiai hatásként érvényesül pedagógus és tanuló viszonyában. A közvetett hatás lényege az, hogy , a közösségi hatások tervszerű irányításával a közösségen keresztül hatunk az egyénre" (Bábosik és M. Nádasi 1975). A közvetett hatásban fontos szerephez jut a létrejött kollektíva, amelynek kialakulási folyamata a következő: e , A kollektíva kialakulásának célját a nevelő meghatározza." e , A kollektíván belül szerepekhez jutnak a tagok, mely során a pedagógus a pozitív szereplőket erősíti." e , Teljes értékű kollektíva alakul ki, társadalmilag pozitív célok, perspektívák, a közösség tagjainak aktív felelősségteljes viselkedése, kollektív öntudat, optimista csoportlégkör,