Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Hadnagy József
Cím (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Tudományterület
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Sorozat
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000167/0043
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 44 [44]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000167/0043

OCR

42 | I.ELMÉLETI KÖZELÍTÉSEK Domokosné (1947), így a csoportmunka mint közvetett pedagógiai ráhatás fontosságát is hangsúlyozta. 1966-tól megindultak azok a csoportkutatások a pedagógia területén, amelyek felhívták a figyelmet a csoportmunka alkalmazására, annak hatékonyságára és természetesen ellentmondásaira is (Buzás 1966; Bábosik - M. Nádasi 1975; Bábosik 1982). Pedagógiai csoportoknál a csoport kialakítása és alakulása során az elsajátítandó tananyag szempontjai dominánsak, és ezek határozzák meg a kiscsoportok szervezését. Természetesen a nevelési szituációkban nagyon sok olyan helyzet kínálkozik, amely alternatív beavatkozásokat kíván meg a pedagógustól, de kutatásokból (Klement, 2014) tudjuk, hogy ezek kevésbé jellemzik a pedagógusok tevékenységrendszerét. A szociálpedagógus által szervezett csoportoknál a téma és a cél fogja össze a csoportot, és annak működése során az abban rejlő lehetőségek (szociális kontroll, normaképzés) miatt alakul ki az a sajátosság, amely jellemzi a csoportot. (Hadnagy 2001) A csoport alakulásnál fontos a heterogenitás-homogenitás kérdése, amelyet a pedagógia az oktatási folyamatban a feladat köré szerveződött csoportoknál úgy értelmez, hogy intellektusban, érdeklődésben, tanulmányi eredményben homogenitást vagy éppen eltérést mutatnak-e a tagok. A szociális csoportnál is nagyon fontos a homogenitás, illetve heterogenitás kérdése, de inkább a társadalomban elfoglalt hely, szociokulturális sajátosságok szempontjából nyer értelmet ez a dichotómia (Toseland és Rivas 1984). A pedagógiai csoportok további fontos kérdése az egységesség és a differenciáltság. M. Nádasi az egységességet és differenciáltságot három szinten vizsgálja, amely nagyon sok párhuzamot mutat a szociális csoportmunkával. Egyrészt a jelenséggel kapcsolatban az iskolarendszer szintjén történő vizsgálata során arról ír, hogy mennyire egységesít vagy differenciál maga az iskola egy településen. Másrészt beszél az egységesség és differenciáltság kérdéséről a gyermekek osztályba sorolásának szintjén. Harmadrészt az oktatási folyamat szintjén is vizsgálja ezt a kérdéskört. Az ,egységességről mint az oktatott gyermekek számára biztosított megegyező tanulási feltételekről" szól, míg a differenciáltságon az eltérő, tanulói sajátosságokra odafigyelő tanulási feltételek biztosítását érti (M. Nádasi 1986). Számunkra a pedagógia folyamatból az eltérő tanulói sajátosságokra irányuló figyelem nagyon releváns. A szociális csoportmunka jelenségei között tartjuk számon az egyetemesség-különbözőséget, amely arról szól, hogy a csoportba került egyének első tapasztalatai közé tartozik annak megélése, hogy egymáshoz viszonyítva mennyire hasonlóak vagy eltérőek. A szociális csoportban meg lehet mutatkozni a többiektől eltérő, vagy azokkal nagyon is megegyező személyként. Itt nem a tekintélyszemélynek - pedagógus - való megfelelésről

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.31 MB
Permalinkből jpg
022_000167/0043.jpg
Permalinkből OCR
022_000167/0043.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde