OCR Output

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 39

e Altruizmus: megtapasztalása szintén fontos elem.

Az önirányultságból a másikra való odafigyelés
egységbe kovácsolja a csoportot, amiből a tagok
erőt meríthetnek. Megérzik, hogy fontosak egymás
számára, és képesek egymást segíteni.

e Az elsődleges család mint csoport korrektív megismétlése:

a csoport és a család érzelmi megtapasztalása között
hasonlóság létrehozása. Ez a jelenség meghatározza a
tagok egymáshoz és a vezetőhöz való viszonyát, miközben
új adaptációs lehetőséget jelenthet a tagok számára.

e Társas készségek kialakítása: szerepek, szituációk kipróbálásával
a tag magatartási és kommunikációs módokat,
kapcsolati mintákat sajátíthat el.

e Interperszonális tanulás: a társas térben elhangzott
vélemények, visszajelzések alakíthatják a
tagok ismereteit, szemléletét a világról.

e Utánzó viselkedés: a csoportvezető és a tagok viselkedése
is mintaként szolgálhat a résztvevők számára.

e Csoportösszetartás: az összetartozás, a közösséghez
tartozás támogatást adhat a tagok számára.

e Katarzis: a csoport elfogadó légkörében az érzelmek
szabad megjelenése felszabadító erejűvé válhat.

Yalom fenti elméletének interpretálását azért is tartottuk fontosnak, mert a
szociális csoportmunka irodalmában Toseland és Rivas (1997a) a szociális cso¬
portokban lezajló változások esetében hasonló összetevőkről írnak.

Andersen (1990) a változás két útjáról ír az általa definiált visszajelző csoport¬
ban. Az első utat úgy említi, mint amely a csoport vezetőjétől indul, illetve az
ő attitűdje hozza létre. A tag fenyegetve érzi integritását a csoportban, hiszen
a vezető korlátozó, tekintélyelvű magatartással van jelen. A személyiség integ¬
ritásának megvédése érdekében a személy elzárkózik a kívülről jött utasítástól
vagy előírástól. Az elzárkózásnak ebben a folyamatában a személy korlátoz¬
za cselekvését. Ezt a korlátozást a külső instruktor (pl. terapeuta) vagy tanár
megelégedetten veheti tudomásul, főleg, ha a korlátozás leállítja a deviáns vagy
inadekvát magatartást. Andersen az egyén szociális tanulásával kapcsolatban
megemlíti azt, hogy , az egyén érzékelése, a tudása és a cselekvése dinamikus
hármas egységet alkot" (Andersen 1990).

Amennyiben Andersen érzékelés, tudás, cselekvés egységének alakulására
vonatkozó gondolatait figyelembe vesszük, láthatjuk ennek a veszélyeit is. Ha