OCR Output

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 35

Szakirodalmi kutatásunk eddigi történetében ez a coyle-i gondolatsor te¬
kinthető az egyik nagyon fontos mérföldkőnek, hiszen megjelent egy szerző és
egy nemzetközi szövetség, amely kísérletet tett arra, hogy leírja és deklarálja,
hogy mi a feladata annak a szakembernek, aki nem pszichológus, és nem kli¬
nikai alkalmazással használja a csoportmunkat mint munkaformat. A fentebb
említett állásfoglalás jelentős momentum a csoportmunka fogalmi használatá¬
nak fejlődésében. Így jelenhet meg a szociálpedagógus munkaformái között is
a csoportmunka.

A fenti meghatározásból egy fogalom tisztázásra szorul. A csoportmunkás
feladatai közé tartozik a , csoportos interakciók" szervezése, hiszen Moreno
(1959) és Lewin (1975) óta tudjuk, mi történik a csoportban, és hogyan alakul¬
nak a tagok között a csoportfolyamatok beszélgetéseken keresztül. A , csoport¬
tagok fejlődését és a célok elérését" is el tudjuk helyezni, hiszen már az első cso¬
portterápiás ülésnél Pratt (idézi Rudas 1990) leírta, hogy azok a tüdőbetegek,
akik részt vettek a csoportos beszélgetéseken, jobban fejlődtek és gyógyultak,
mint akik nem vettek részt ilyen tevékenységben. Annak meghatározásával
azonban, hogy a szociális csoporttal dolgozó szakember mit érthet , programte¬
vékenység" alatt, adós maradt a szakirodalom. Láthattuk a terápiás csoportok¬
nál (Slavson 1943, , tevékenységi csoportterápia"), hogy mit tartanak fontosnak
a csoporttevékenység során. A programtevékenység leírása és tartalma azért is
nagyon fontos, mert a szociálpedagógus által működtetett csoportok közelebb
állnak a szociális csoportokhoz, mint a terápiás csoportokhoz. A szociálpedagó¬
gus által szervezett csoportok a pedagógiai nevelő jellegű tevékenységek domi¬
nanciájával írhatók le, és nagyon fontos meghatároznunk a programtevékeny¬
séget, amely kijelöli a csoportmunka tartalmát, amelyet a szociálpedagógus egy
programtervben készít el. Csak így tudjuk megmondani, hogy az interakciókat
terelgető csoportvezető, aki közben segíti a tagokat céljaik elérésében, ezt ho¬
gyan, milyen eszközökkel teszi. Ezért lesz nagyon fontos a programtevékenység
tisztázása a szociálpedagógus csoportmunka jellemzőinek fejezetében.

Mindezek után nézzük meg, mit mond a szociális munkában használt cso¬
portmunkáról egy másik szerzőpáros. Toseland és Rivas szerint ez a tevékenység
, emberek kis csoportjával végzett, célorientált munka, amely szocioemocionális
igényeket elégít ki, és feladatok végrehajtása érdekében történik" (Toseland és
Rivas 1997b). Számunkra a szocioemocionális igények lesznek a fontosak, hiszen
ebből látszik, hogy a csoportmunka során nem terápia történik, ám foglalkozni
kell azzal, ahogyan az egyén megéli a helyzetét, problémáját, illetve azzal a kör¬
nyezettel is, amelyben él. A társas helyzet az összetartozással kötődéseket ala¬
kíthat ki a tagokban. Az együttesség elfogadó légkörében a tagokat érintő kérdé¬
sekről feladatokon keresztül lehet beszélgetni, ezzel szociális tanulás alakul ki.