Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Hadnagy József
Title (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Field of science
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Series
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000167/0031
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 32 [32]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000167/0031

OCR

30 | I.ELMÉLETI KÖZELÍTÉSEK szociálpszichológiai szemlélet megalkotója. Szerinte , az embernek van egy mikrokörnyezete, amelyen keresztül a társadalom őt eléri. Valahogy fel kell venni az embernek a társadalmat, s belül kell megkötni a kompromisszumot, amely az egyén-társadalom konfliktusát feloldja." Mérei (1989, 29) az együttességről, mint helyzeti erőforrásról beszél. , Az együttesség mint dinamikai jelenség nem azonos az együttest alkotó személyek összesített erejével. Az együttesség valamilyen többletet képvisel, amely nem vezethető vissza az együttesben részt vevő személyek bármelyikének készségeire, tulajdonságaira." A gyermeket ez az élménye vezeti rá a másiknak az észrevételére. Az együttesség a másik kiemelésével, a decentrálással együtt járó kíváncsiságnak az egyik forrása; a másiknak, a többieknek, a ,nem én"-nek az elkülönítése. Az együttesség többlethatását két tartományban is bizonyítottnak tekintette. Egyik a szociális penetráció növekedése (ahogyan egy egyén módosítja a csoportot), valamint a szokások és hagyományok megteremtése. Rátalálhatunk az együttes kreativitásra is mint a csoport többleterejére. Kórházi osztályokon a csoportterápia a kezelések szerves részévé vált, így az ott szerzett gyakorlati tapasztalatok később átültethetővé váltak a nem beteg páciensekkel végzett csoportmunkába is. Az 1970-es években a szociálpszichiátriai szemlélet reformmozgalomként gyűrűzött be Magyarországra, amelynek eredményeképpen megjelentek a szocioterápiás csoportok, illetve az ún. nagycsoport forma (Füredi 1979). A csoportok sokszínűségét jellemzi, hogy önismereti, személyiségfejlesztő fókusszal jöttek létre, és ezt a folyamatot erősítve pszichoterápiás hétvégék szerveződtek az országban, ahol a pszichológusok mellett a társszakmák képviselői is jelen voltak. Orvosok, pedagógusok, kórházi dolgozók, egyéb segítő szakemberek jártak ezekre a hétvégékre saját élményt szerezni a különböző csoporttechnikákból. Ekkor már érezhető volt, hogy , hazánkban is kikerül a pszichológia bűvköréből a csoportmunka mint fogalom, és mint gyakorlati tevékenység is" (Szőnyi 1977). Rogers szegedi látogatása a 1980-as években óriási lökést adott ahumanisztikus szemléletű nondirektív csoportvezetésnek. Ekkorra már nagyon színes volt a paletta a szakembereket tekintve, akik a csoportmunkát be kívánták építeni mindennapi munkájukba, hogy azzal még hatékonyabban végezhessék szakmai tevékenységüket. A fejlődést ezután a csoportforma alkalmazási területének sokszínűsége jellemzi: szocioterápiás csoportok és pszichológiai gyökerű csoportok jelentek meg a pedagógiában, a szociálpedagógiában és a segítő szakmák szinte mindegyikében. Az 1950-es évek végére mind a hazai, mind a nemzetközi terápiás csoportfelfogásban hasonló változások zajlottak le. A terápiás és klinikai alkalmazás

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.28 MB
Lien permanent vers jpg
022_000167/0031.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000167/0031.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu