OCR Output

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 29

új összetevő a történeti elemzésben, és hozzájárul ahhoz, hogy a szociális cso¬
portok sajátosságairól, annak tartalmáról átfogó képet alkothassunk.

Ezek után kövessük végig, hogy hogyan fejlődött a csoportmunka Magyar¬
országon.

1.4. A csoportmunka
magyarországi története

Az első csoportterápiás próbálkozás 1950 környékére tehető (idézi Mérei 1989),
és két célcsoportot lehet megkülönböztetni:

e Gyermekekkel és csaladjaikkal kapcsolatos segítés.
e Krónikus elmebetegek kezelése.

Három elméleti irányvonal emelhető ki:

e A pszichoanalitikus hagyományok alapján vezetett csoportok.
Liebermann (1956) a gyerekek családját is bevonta a terápiába,
és nevelési tanácsadás során dolgozott gyermekcsoportokkal.

e Böszörményi (1956) csoportkísérletei pszichotikusok
rehabilitációjának elősegítésére.

e Adorjáni (1965) pszichiátriai osztályok humanizálásával
segítette a betegek reszocializációját.

Bálint Mihály orvosokkal végzett csoportmunkája szintén nagy jelentőségű
volt. Csoportos esetmegbeszéléseket tartott, amelyek később Bálint-csoport
néven maradtak fenn. (Guyotat 1986)

Hidas (1984) felnőtt neurotikusokkal analitikus szemléletű csoportot tar¬
tott, és kialakított maga körül egy szakmai kört, akik a csoport-pszichoterápiás
jelenségek leírásával nagyban hozzájárultak az ilyen jellegű csoportok működé¬
sének megismeréséhez. Süle Ferenc (1968) csatlakozott a fenti munkához és a
helyzethez nem illeszkedő düh, hirtelen indulatkitörés (, acting out") jelenségé¬
nek leírásával gazdagította az alkotó csoport működését.

Az 1960-as évekre tehető a pszichodráma elindulása, amely Mérei Ferenc nevé¬
hez kötődik. Mérei (1987) ,buggyantásos" technikával dolgozott, azaz a csoport¬
tagok aktuális állapotából és az általuk megélt történetekből kezdte el a csoport
működtetését. 1972-ben hozta létre első pszichodráma csoportját. Ő a genetikus