Később Goldstein (1981) és Wilkinson (1982) ezt a hatásmechanizmust kiegé¬
szítették a kognitív tényezők fontosságával, vagyis azzal, hogy ,a csoportban
foglalkozni kell a személyek önreflexióival, problémáival." Ezzel szintén egy
fontos elem adödik a szociälpedagögiai csoportmunka-felfogäsähoz, hiszen a
csoportban a tagok szüksegleteinek megfelelö strukturält jätekok bevitelevel
szociälis tanuläst indithatunk be. Ennek segitsegevel a tagok begyakorolhatjäk
atärsadalmiasuläshoz szükseges viselkedesi elemeket. Nagyon fontos, hogy ezt
a gyakorläst feldolgozäs, azaz iränyitott beszelgetes kövesse, amelyben a tagok
egymásra hatása legalább annyira fontos, mint az elfogadó légkör megteremté¬
se a jó beszélgetés vezetésével.
Mindezek kiváló alapját képezik annak a csoportmunka-felfogásnak, amely
a szociálpedagógus munkaformájához is szükséges. A szociális szférában elö¬
forduló szociális csoportokban a csoporttagokat nem betegnek, hanem bizo¬
nyos szociális készség tekintetében hiányt szenvedőnek tekintjük. A környezet,
amelyben élnek, korlátozottan képes a szocializáció során átadni azokat a visel¬
kedésmintákat, amelyek segítenék a szociális működőképességük optimális ki¬
használását. A csoport - a sokaságából, dinamikai sajátosságaiból adódóan - egy
olyan adaptációs lehetőséget kínál a tagok számára, amelyben kipróbálhatják
önmagukat különböző helyzetekben, megnézhetik a másikat viselkedés közben
- olyan szituációkban, amelyekkel nekik is gondjaik vannak. Így a csoport veze¬
tője és a tagok egyaránt modellként szolgálnak egymás számára. Megtörténik
a viselkedéspróba, azaz az egyének a gyakorlat során kipróbálhatják magukat,
a szituációk, gyakorlatok, játékok után következő élménymegosztásban pedig
arra is van lehetőségük, hogy azt kognitív szinten is feldolgozzák, továbbá egy¬
másnak visszajelezzenek. Mindezek hatására a viselkedés vagy megerősítésre
talál, vagy gyengül.
Ez hasonlóságot mutat Slavson (1943) már említett , tevékenységi csoport¬
terápiájával", ahol a szakember adaptációs problémákkal küzdő gyerekekkel
foglalkozott klubszerű találkozások keretén belül. A csoportot a megértő és
elfogadó légkör jellemezte, művészeti és barkácstevékenységek segítették a fe¬
szültségek levezetését. A csoporton belül zajló konkrét tevékenységek említése