Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Hadnagy József
Title (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Field of science
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Series
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000167/0028
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 29 [29]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000167/0028

OCR

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 27 Lewin az 1940-es években kidolgozta mezőelméletét, amely szintén nagy hatással volt a csoportfelfogásra. Szerinte a csoport egy erőtér, amelyben komplex, a csoporttagokra ható viszonyrendszerről beszélhetünk. , A társas mező nem téri jelenség, hanem a másiktól érkező felszólítások, tiltások, üzenetek összessége." A csoportdinamika mint önálló kutatási terület az 1930-as években jött létre Amerikában Lewin nevével fémjelezve. Ő hozta létre a csoportdinamikai kutatásokat szolgáló önálló intézményt, amelyet a következő feltételek támogattak: a felismerés, hogy a csoportdinamikának szerepe van a munkatevékenységek hatékonyságában; több munkaterületen is használható a társadalomban (terápia, oktatás, klubok, táborok); valamint a társadalomtudományok dinamikus fejlődése mellett új kutatási módszerek jelentek meg. Erős kölcsönhatás alakult ki az NTL és Rogers (1996) csoportfelfogása között, aki 1946-ban kezdett csoportokkal foglalkozni. Módszerét ,encounternek", találkozásnak nevezte el. Humanisztikus-egzisztencialista megközelítésével a bizalomteli, kohezív csoportlégkört, a visszacsatolást, a becsületes, őszinte konfrontációt vezeti be a csoportmunka történetébe. Rogers a tanulás folyamata során azt a típusú tanulást tekintette a legfontosabbnak, amely belülről kezdeményezett, és felfedező jellegű. A személyközpontú megközelítés egy sajátos létezési mód. A tanulást serkentő attitűd összetevői nála ,a kongruencia, a feltétel nélküli pozitív elfogadás, és az empatikus megértés" (Rogers 1983). Mára a rogersi csoportmunka fogalma kiszélesedett (Buda 1989), és mindenfajta csoportmödszer gyüjtöfogalmävä vält, amely „klinikailag nem beteg emberek szämära ônismeret-fokozäst és személyiségfeilesztést tűzött ki célul." Klein Sándor is elismerően ír a személyközpontú megközelítésről, és azt mondja, hogy ma az egyik legnépszerűbb pszichoterápiás-pszichológiaipedagógiai irányzat. , Nem mentes bizonyos politikai naivitástól, de kellő kritikával fogadva, a lényegét átvéve megsokszorozhatja például a tanárképzést, vezetőképzést, pályaválasztást, s a nevelési tanácsadó szolgáltatását (Klein 1996). Ebből is látszik, hogy a pszichológiai csoportok fejlődése hat minden olyan szakmára, ahol a szakember a saját személyiségén keresztül dolgozik a vele kapcsolatba kerülővel. Wolpe és Lazarus (1966) a klienst mint csoporttagot inkább pedagógiai fogalmakkal közelítették meg. Fontosnak gondolták a nevelést, és nem tekintették betegnek a tagokat. Fő céljuk a hiányzó viselkedéselemek megtanítása volt a csoportban.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.2 MB
Lien permanent vers jpg
022_000167/0028.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000167/0028.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu