OCR Output

1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 21

, A csoport tetszőleges számú, egymással közvetlen kapcsolatban álló sze¬
mélyekből áll, akiknek társulására jellemző a közös motívum vagy cél, amely
létrehozza a csoportot, rendelkezik csoportnormákkal, a tagok különböző sze¬
repeket és pozíciókat foglalnak el a társuláson belül, s kölcsönös érzelmi hálózat
alakul ki a résztvevők között (pszichológia)."

Munkánkban a kitűzött célnak megfelelően a pszicholögiai-pedagögiai foga¬
lomrendszer terminológiájának használatával élünk. Éppen ezért az utóbbi
meghatározásból kiemeljük a , feladat, a ,rendezett együttes", a ,közös motívum
vagy cél", a ,normák", a ,pozíciók", a , szerepek" és a , kölcsönös érzelmi háló¬
zat" fogalmakat, amelyek fontosak lesznek az általunk használt csoportfogalom
kialakításához.

Mérei szerint csoporton összeverődött tömeget értünk, , mely nem intézmé¬
nyesen alakul ki, és csak fejlödese sorän intezmenyesedik”. Az „együttessegröl
mint helyzeti eröforräsröl” beszel. Ez igen täg fogalomnak bizonyul ahhoz, hogy
közeliteni tudjunk a szociälpedagögia sorän hasznälatos kiscsoportos munka¬
forma felé. Ezért fontos a kiscsoport meghatärozäsät is ideznünk: „[...] olyan em¬
berek együttese, amelyben a resztvevö egyenek egymäst közvetlenül erzekelik,
s egymással folyamatosan vagy rendszeresen interakcióba lépnek" (Mérei 1989).

Foulkes szerint a terápiás csoport tagjai közösen teremtik meg azt a normát,
amitől egyénileg valamennyien eltérnek. Felfogásában a csoportra mátrixként
tekinthetünk, amely , az egyén mentális folyamatainak hálózatát, találkozásuk,
kommunikációjuk és kölcsönhatásuk lélektani közegét" jelenti (Foulkes 2000).

Ebbőlis látszik, hogy a csoport fogalmának használata eltérő. Az összefüggés,
amelybe a csoportot helyezik, két részre bontható. Az egyik megközelítésben
társadalmi formációként kezelik, hiszen mindennapjainkban is sok csoportnak
vagyunk a tagjai (pl. tanulócsoport, munkacsoport stb.). A másik megközelítés
szerint a csoportot az emberi pszichikumot megmozgató, azzal foglalkozó szer¬
vezödesi egységnek tekintik. A csoport - mint társadalmi formáció - kapcso¬
latot biztosít az egyén és a társadalom között, ugyanakkor az általa felkínált
lehetőségekben megmutatkozhatnak az egyéni különbségek, a tagok sajátossá¬
gai más jelenlévők hatására változhatnak, azaz lélektani munka helyszínéül is
szolgálhat.

Arról, ahogyan csoportban működünk, sok információnk van, hiszen a csa¬
ládban, munkahelyen, iskolában, klubokban csoportok tagjai vagyunk. Ám az
itt szerzett tapasztalatok nem feltétlenül állnak össze reflektált tudássá. A mes¬
terségesen szervezett csoportok lehetőséget teremtenek tagjaik számára az ön¬
reflexió képességének megtanulására, aminek eredményeképpen a saját élette¬
rükbe visszatérve hatékonyabb működésre lesznek képesek.