OCR Output

1. Szociálpedagógia és a
szociálpedagógus által működtetett
csoportmunka sajátosságai!

A munkanélküliségnek és más társadalmi problémáknak a hétköznapokban
való megjelenése az oktatási intézményekben is új feladatok elé állítja apedagó¬
gusokat, az ifjúsággal foglalkozó szakembereket. Az érvényesülés tradicionális
mintái mellett új feladatok jelentek meg. A modern családfelfogások (élettársi
kapcsolatok, házassági szerződés mellett kötött házasságok stb.) fellazítják a
korábbi családmodell egyeduralmát, és már nem a család a felnőtté válás egy¬
értelmű színtere. A gyermekek idejük jelentős részét a családon kívül töltik. Az
életvitelek sokszínűségében az egyénekre még nagyobb felelősség hárul abban,
hogy saját identitásuk megteremtőjévé váljanak (Heller 1994). Ebben a társa¬
dalmi közegben az ifjúsággal dolgozó szakemberek felelőssége felerősödik, hi¬
szen új eszközök, módszerek révén kell megsegíteni a felnövekvő nemzedéket
abban, hogy megtalálja önmagát, helyét a társadalomban, a lakóközösségben, a
baráti társaságában, az osztályközösségében - abban az élettérben, amelyben
mindennapjait tölti. Meggyőződésünk, hogy a szociálpedagógus módszertani
repertoárjával, képzettségével készen áll arra, hogy a nemzedékek útkeresésé¬
ben tájékozódási pontként segítségére legyen azoknak, akik hozzá fordulnak.
Teszi ezt különböző munkaformákkal, hiszen segítő szakemberként képes
egyénekkel, családokkal, csoportokkal és közösségekkel dolgozni.
Magyarországon sem a köznapi nyelvhasználatban, sem pedig a szakmai
nyelvhasználatban nem egységesek a szociálpedagógus és a csoportmunka fogalmai
— mindkettő igen sokszínű és sokféleképpen értelmezett. Amikor egy fiatal szak¬
mának, mint amilyen a szociálpedagógia, a társadalmi és szakmai elfogadottsá¬
gért kell küzdenie, nagyon fontos, hogy a szakterületen belül viszonylagos egység,
konszenzus legyen a fogalmak jelentését illetően. Ugyanez vonatkozik a csoport¬
munka fogalmára is, amelyről a társszakmák felfogásai eltérőek. Egy-egy tudo¬
mányterületen belül koherensebbek a nézetek, tisztábbak a kompetenciahatárok,
a képzettségre vonatkozó elvárások. Bizonyítható, hogy a szociálpedagógus által

! Korábban megjelent: Hadnagy József (2017): Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által müködte¬
tett csoportmunka sajátosságai. In Szilágyi István (szerk.) Szöveggyűjtemény a szociálpedagógus-képzés
kurzusaihoz, Líceum Kiadó, Eger (248, 11-91).