OCR
Előszó A szociálpedagógus-képzés egri története 1991-ig nyúlik vissza. Egy szakma történetében 33 év rövidnek mondható, mégis állíthatjuk, hogy az azóta eltelt idő alatt rengeteget fejlődött a hazai szociálpedagógiával kapcsolatos publikációk sora. Magyarországon több felsőoktatási intézményben is zajlik szociálpedagógus-képzés, azonban az , egri iskola" meghatározó szerepet tölt be. A frissen induló képzések egyik legfontosabb feladata kimunkálni azt a felfogást, amellyel képzésüket meghatározzák; továbbá körülírni a szakmát alapvetően meghatározó elméleteket, transzdiszciplináris szemlélettel megalkotni azt az elméleti konstruktumot, amely biztos alapját képezi az adott tudományterülethez tartozó szakma professzionális művelésének. A szakszerű intervenciók kivitelezéséhez nagyon fontos a módszertan. A szociálpedagógia egy olyan gyakorlati, terepen végezhető professzió, amelynek művelője az egészséges szemelyisegfejlödessel leirhatö - ugyanakkor adaptivitási nehézségekkel küzdő — egyénekkel, csoportjaikkal, közösségeikkel dolgozik. Célcsoportja főleg a fiatal korosztály, de a rendszerszemléletnek megfelelően nem tekinthetünk el a képzésben a fiatalokat körülvevő környezettől, kortárscsoportoktól és közösségeiktől sem. Fontos, hogy a szociálpedagógiai tevékenység célcsoportjai, kliensei képessé váljanak az autonóm életvezetésre, a konstruktív megküzdésre. Ez a kötet ékes bizonyítéka annak az iskolateremtő munkának, amely Egerben zajlik 33 éve. Nyolc egymással logikus egységbe rendeződő tanulmányt tartalmaz, amelyek elméleti jellegű és módszertani ismeretekkel járulnak hozzá a hazai szociálbpedagógus-képzés sikeréhez. Szerzőként mindig nagy jelentőséget tulajdonítottam az elméleti megalapozottságú képzés mellett a módszertant, annak sokszínű lehetőségeit felvonultató és használó ismeretátadásnak. Ezt szem előtt tartva folyamatosan kapcsolatban voltam és vagyok a szociálpedagógia terepeivel. Így fejlődött bennem a csoportmunka és a közösségi munka felfogása, illetve annak módszertani lehetősége is. Tudományos érdeklődésemnek köszönhetően megalkottam azt a csoportfelfogást, amely a szociálpedagógusi kompetencia területébe esik, és igyekeztem az elméleti felfogásra alapozva módszertani elveket is megfogalmazni a szociálpedagógiában használt csoportmunka megvalósításához. Több száz ifjúsági és felnőtt szociális készségfejlesztő