Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bögre Zsuzsanna
Cím (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Tudományterület
Szociológia / Sociology (12846)
Sorozat
Ars Sociologica
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000163/0039
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 40 [40]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000163/0039

OCR

38 Élettörténeti társadalomkutatás tele van ,epifániával", ami azt jelenti, hogy tele van olyan eseményekkel, amelyek megváltoztatják az élet korábbi irányát (Denzin 1989: 7-23). Kochuyt szerint az élettörténet nem feltétlenül az életre koncentrál, hanem azokra a konvencionális feltételezésekre, hogy hogyan kell mesélni valamit úgy, hogy a mesélő és a hallgató is megértse. Felfogásában az élettörténet nem is annyira biográfiai illúzió, mint inkább biográfiai produktum. A széttört életdarabokat mi konstruáljuk egybe, amiből végülis egy mesterséges élet lesz, amelyet soha senki nem élt meg. Ezek alapján kérdezi a „naiv realistäktöl,” akik az élettörténetet a külvilág dokumentumának tekintik, hogy gondoltak-e arra, hogy a társadalmi valóság mindig fragmentált, szakadozott, nem világos és ellentmondásos. Mivel az élet nem tudja önmagát reprezentálni, ezért úgy kell prezentálni, hogy megismerhető legyen. Itt kell megjegyeznem, hogy az olvasó még mindig nem tudhatja, hogy kikis a naiv realisták, mert senki nincs megnevezve. Nyilván több oka van ennek: a naiv realizmust a kvalitatív módszeren belül, a kilencvenes években, már senki sem vállalta magának. Sőt, a realizmus naiv formáján a szerzők többsége túl volt a biográfia , újrafelfedezése" után." Kochuyt szerint a másik fontos dolog, hogy az élettörténetet az alany rakja össze, ezért az alany értelmezése is benne van a kutató által közölt értelmezésekben. Szerinte ennél jobb szociológiai anyag, az alany interpretációjának megismerésére, aligha létezik. Ez aztis jelentiazonban, hogy a mesélő (az alany) a kutatás társszerzőjévé válik. Az interjúalany végzi el saját történetének első interpretációját. Ebből következik, hogy az élettörténetet én-analízisként is felfoghatjuk. Ha tehát az élettörténet önértelmezés, akkor érthető, hogy miért lehet ugyanazt az életet többféleképpen elmondani - kanyarodott vissza a szerző a kiindulópontjához. Befejezésként Kochuyt megjegyezte: anélkül, hogy filozófiai és episztemológiai vitába bocsátkozna, kijelenti, hogy az élettörténet olyan kognitív produkció, amely tényekből és tapasztalatokból áll, ami azonban nem viszi vissza a kutatót az empirikus valóságba. Ez nem azt jelenti, hogy az élettörténeti én-elemzés hamis lenne, mert azok nem ferdítenek, hanem általánosítanak. 2 A naiv realizmust másképpen pozitivizmusnak, a realizmust pedig posztpozitivizmusnak nevezzük.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.04 MB
Permalinkből jpg
022_000163/0039.jpg
Permalinkből OCR
022_000163/0039.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde