OCR
II. 2. Az élettörténeti módszer helye és szerepe a szociológiában Az élettörténetek tényeket és értékítéleteket tartalmazó szövegek, amelyek feldolgozása számos nézőpont szerint történhet. Röviden áttekintem azokat a paradigmákat, amelyek szerint kialakultak a különböző felfogások az élettörténetek értelmezésével kapcsolatban. Napjainkban a paradigmák egymás mellett élésének vagyunk tanúi, ezért nem kis fejtörést okozhat, hogy melyik utat válassza a kutató a szövegek feldolgozásakor. Először a biográfiakutatás történetével, nézőpontjainak változásaival, presztízsével, majd a marginalizálódásával és a társadalomtudományokba való visszatérésével foglalkozom. TUDOMÁNYOS PARADIGMÁK ÉS A KVALITATÍV KUTATÁS Napjainkban egyszerre több paradigma/tudományos szemléletmód , vetélkedik" egymással, olyanok, amelyek alapvetően meghatározzák a kutatók valósághoz fűződő viszonyát, módszertanát, elemzési technikáit (Guba-Lincoln 1994; Denzin-Lincoln 2011; Denzin-Lincoln 2017). Guba és Lincoln, a témában sokat hivatkozott szerzőpáros, 1994-ben még , csak" négy paradigma bemutatását tartották fontosnak: a pozitivista, posztpozivista, a kritikai elméletek és a konstruktivista szemléletmódokat (Guba-Linkoln, 1994). 2011-ben, az előbbi szerzők egy hasonló témájú tanulmányukban ezeket kiegészítették egy ötödikkel, amelyet reszveteli (participatory) paradigmänak neveztek el (Lincoln-Lynhamm-Guba 2011). 2017-ben a paradigmäkkal kapcsolatos elmeleti megfontoläsok olyan elágazásokról számolnak be, amelyek jelzik a világról vallott felfogások egyre sokszínűbbé válását. Talán nem túlzás a paradigmák dömpingjéről beszélni (Denzin-Lincoln 2017). A paradigmák számának gyarapodása megmutatja a valóságról való gondolkodásunk sokszínűségét s annak folyamatos változását. A fentebb hivatkozott Denzin és Lincoln által szerkesztett kutatási kézikönyvek arra ösztönzik a kvalitatív kutatókat, hogy tegyék világossá önmaguk és mások számára az egyes paradigmákhoz fűződő viszonyukat, írásaikban reflektáljanak szemléletmódjukra. Ugyanakkor hangsúlyozzák elvárásukatis, miszerint a kvalitatív