a szerepek közötti határok kezelése döntő szerepet játszik a kiegyensúlyozott
életvitel kialakításában. A segítő hallgatók — akik gyakran már a képzés alatt is
dolgoznak a szakmában - esetében ezek a határok gyakran elmosódnak, ami
növeli a szerepkonfliktus eselyet.!?
Összességében elmondható, hogy a párkapcsolati működés, az érzelmi intel¬
ligencia fejlettsége és a szerephatár-kezelés minősége közötti összefüggések kiemelt
jelentőségűek a segítő hivatású hallgatók jóllétének szempontjából, és megala¬
pozzäk a vizsgälat elmeleti keretrendszeret.'*
VIZSGÄLAT
Kutatási kérdések és célkitűzések
A vizsgálat célja a segítő hivatású hallgatók párkapcsolati preferenciáinak feltá¬
rása, valamint annak elemzése, hogy szakmai identitásuk, jövőképük és a segítő
hivatásból fakadó pszichoszociális terhelés milyen hatással van párkapcsolati
elképzeléseikre és kapcsolati igényeikre. A kutatás fókuszában emellett az érzel¬
mi intelligencia és a társas támogatás fontosságának megítélése, valamint az ezek
fejlesztésére irányuló igények feltérképezése áll.
A vizsgálat alapvető kutatási kérdései a következők voltak:
e Milyen értékeket tartanak elsődlegesnek egy párkapcsolatban, és ezek mi¬
lyen sorrendben jelennek meg?
e Milyen típusú támogatást tartanak legfontosabbnak a segítő hivatású hall¬
gatók egy párkapcsolatban?
e Hogyan jelenik meg a munka és a magánélet egyensúlya a válaszadók sze¬
mélyes tapasztalataiban?
e Milyen jövőképpel rendelkeznek a hallgatók párkapcsolati szempontból a
segítő hivatás gyakorlása mellett?
e Mennyire tartják fontosnak a hallgatók, hogy oktatási vagy tréningprogra¬
mok segítsék a párkapcsolati kommunikációt és érzelmi intelligenciát? Mely
témakörök iránt mutatnak érdeklődést az ilyen fejlesztő programok esetén?
8 S. C. Clark: Work/Family Boundary Theory: A New Theory of Work/Family Balance, Human
Relations, vol. 53, 2000/6, 747-770.
14 G. Adams - S. Jex: Relationships Between Time Management, Control, Work-Family Conflict,
and Strain, Journal of Occupational Health Psychology, vol. 4, 1999/1. 72-77.