s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA +
Tehetséggondozás
A tehetség fogalma nem egyértelműen meghatározható, ezért több elmélet is
létezik. A társadalomtudományokban kiemelten fontos, és napjainkban egyre
népszerűbb téma, amit számos pályázat és tehetségkutató verseny is jelez. Már
a 20. század eleji kutatások is rámutattak, hogy a tehetség nem csupán az IO-val
mérhető, hanem figyelembe kell venni a környezeti tényezőket is, mint a családi
háttér, társadalmi-gazdasági helyzet, motiváció, szorgalom, céltudatosság és
kreativitás.??
A hazai kutatök közül Dr. Czeizel Endre 2x4+1 faktoros tehetsegmodellje az
egyik legismertebb.
Speciális
mentális
adottságok
Általános
értelmi
adottság
9. ábra. Czeizel Endre tehetségmodellje. Forrás: Százdi Antal (szerk.): Tehetség-írások,
Debrecen, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 2015.
A tehetség négy alappillére: az általános intellektuális adottságok, a speciális
mentális képességek, a kreativitás és a motiváció. Ezek kibontakozását a
33 Révész György: Tehetség, tehetséggondozás: koncepciók — evolúció — neurobiológia — kutatás
— gyakorlat, Magyar Pszichológiai Szemle, 76. évf., 2021/2, 255.