OCR Output

s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA +
Inkluzív szemléletmód

Ha inklúzióról beszélünk, akkor a kulturális sokszínűséget olyan értéknek te¬
kintjük, melyre befogadó társadalmat építhetünk." , Az inklúzió egy szemlélet:
annak megértése, hogy nincsenek stöbbiekc, hogy minden gyerek más, és min¬
denkinek egyéni szükségletei, egyéni képességei vannak." A modell azt vizs¬
gálja, mennyire támogatják a társadalmi folyamatok a kölcsönös befogadást. Az
inklúzió folyamatos beavatkozás, amely az esélyegyenlőség és méltányosság
biztosítására törekszik. Figyelembe veszi a társadalmi egyenlőtlenségeket, és
kompenzáló intézkedésekkel segíti a hátrányos helyzetű csoportokat az egyenlő
hozzáférés érdekében.?

A cigányok inklúziója a kortárs elképzelésekben gyakran paternalista, mivel
a cigányságot fejletlen, marginalizált csoportként kezelik, akiket be kell illeszte¬
ni a civilizált társadalomba. Ezzel szemben a társadalmi inklúzió olyan együtt¬
élési modell, amely a kölcsönös megismerésen és elfogadáson alapul. Meghalad¬
ja az asszimilációt és az integrációt is, mivel nem egy domináns struktúrához
való alkalmazkodást vár el, hanem a különbözőségek egyenrangú együttélését
támogatja."

A paternalizmus korlátozza a cigány közösségek részvételét az őket érintő
döntésekben, így jogaik gyakran alárendelődnek a képviseletüket ellátó szereplők
érdekeinek. A szolgáltatók több előnyhöz jutnak, mint maguk a közösségek, ami
gazdasági és társadalmi kiszolgáltatottsághoz vezet. A részvétel gyakran csak
látszólagos, mivel a cigány szereplők kiválasztása sokszor külső jegyek és szte¬
reotípiák alapján történik. Aki nem illeszkedik a , díszcigány" képbe, hátrányba
kerülhet. Még a demokratikusnak tűnő cigány vezetésű szervezetek is gyakran
csupán jelképes szerepet töltenek be."

” Varga Aranka: Multikulturalizmus - inkluziv oktatäsi rendszer, in Forray R. Katalin (szerk.):
Ismeretek a romológia alapképzési szakhoz, Pécs, Bölcsész Konzorcium — Pécsi Tudományegye¬
tem, 2006, 149.
https://downbaba.hu/egyeb/bowling-szines-pottyok-testepito-verseny-harom-ut-az-inkluziv¬
oktatas-megertesehez/ (Letöltes: 2024. november 27.)

29 Varga Aranka: Az inklúzió szemlélete és gyakorlata, Pécs, Pécsi Tudományegyetem. 2015, 65—67.
30 Vajda Adrienn: Európai romapolitika: egyenlőség, inklúzió és részvétel, Infojegyzet, 2022/20, 2.
Rostas-Rövid-Szilvási: On Roma Civil Society.

2:

®

w

.25 +