OCR Output

BANDOR ZOLTÁN

a felsőoktatásban. Továbbá az oktatás mint társadalmi mobilitási eszköz szerepét
kívánja hangsúlyozni, és javaslatokat tesz arra, hogyan lehetne csökkenteni az
oktatási esélyegyenlőtlenségeket, valamint igyekszik hozzájárulni olyan straté¬
giák kidolgozásához, amelyek elősegítik a cigány fiatalok inklúzióját és sikeres
oktatási pályafutását.

Kutatási kérdések és hipotézisek

Kutatásom fő kérdése, hogy , Milyen, a társadalmi mobilitást segítő és/vagy
hátráltató tényezők vannak, voltak jelen a felsőfokú tanulmányokat folytató vagy
már felsőfokú végzettséggel rendelkező hátrányos vagy halmozottan hátrányos
helyzetű családból származó, magukat cigány nemzetisghez tartozónak valló
fiatalok körében?"

E felvetésnek a továbbgondolását követően a következő előzetes felvetéseket
határoztam meg:

1. A cigányság helyzete komplex, a legkirekesztettebb társadalmi réteg Ma¬
gyarországon.

2. Egy támogató és a tanulást hitelesen értéknek, elvárásnak tekintő családi
háttér kulcsa lehet egy felsőfokú végzettség megszerzésének.

3. A cigány fiatalok felsőoktatási alulreprezentáltságát vizsgálva az egyenlő
esélyek meglétéről és/vagy hiányáról érdemes beszélni — képességbeli különb¬
ségekről nincs szó.

4. A nagymértékű lemorzsolódás mögött az anyagi problémák és az előítéletes
iskolai környezet állnak.

5. A HBLF-Romaster Alapítványhoz hasonló kezdeményezések az anyagi
terhek viselésében jelentenek legnagyobb segítséget.

A kutatás módszertana

A mintavétel során kvalitatív kutatási módszert alkalmaztam: narratív életút¬
interjúk kerültek felvételre a HBLF-Romaster Alapítvány öt diákjával. A rendel¬
kezésre álló mintavételi keretet 85 fő alkotta, közülük azok a diákok alkotják a
végleges mintát, akik a leghosszabb ideje a Romaster program támogatott diák¬
jai, a legtöbb képzési szinten tagjai voltak a projektnek. Ez alapján négy olyan
diákot választottam ki, akik a középiskolai tanulmányaik óta, egészen a mester¬
diploma megszerzéséig részt vettek a programban, valamint egy olyan diákot,
aki az alapképzéstől a PhD fokozatszerzésig az Alapítvány támogatottja volt.

s 22 e