OCR Output

s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA +
Alulreprezentáltság a felsőoktatásban

A cigány fiatalok felsőoktatásban való részvétele az elmúlt évtizedekben növe¬
kedett, de továbbra is jelentősen elmarad a nem cigányokétól. Míg 2001-ben a
20 év feletti cigány népesség 0,796-a rendelkezett felsőfokú végzettséggel, ez az
aräny 2022-re 3,3%-ra nôtt, szemben a magyar nemzetiségűek 23,596-os arányá¬
val. Bár az általános és középfokú végzettségek terén javulás tapasztalható, a
felsőoktatásban való részvétel továbbra is alacsony. A kutatások szerint a cigány
szülők gyakran alacsonyabb elvárásokat támasztanak, sokan megelégednek
szakképesítéssel. Az oktatáspolitikai programok, mint a kisebbségi gimnáziumok
és ösztöndíjak, segítik a továbbtanulást, de szükség van a szülők bevonására és

moe

a családi háttér erősítésére is a további előrelépés érdekében.?

Közseg(ek) sw 1,3
Egyéb város(ok) All 27
Megyei jogú város(ok) EEE ° *
Főváros 71 122

0 2 4 6 8 10 12 14
Szazalékarany (%)

Települestipus

7. ábra. Felsőfokú végzettséggel rendelkező cigány nemzetiségűek aránya
a 20 éven felüli korcsoportban, településtípus szerint.
Forrás: saját szerkesztés a nepszamlalas2022.ksh.hu alapján.

Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányult a felsőoktatásban tanuló
cigány hallgatók helyzetére. A kutatások főként a felsőoktatáshoz való hozzáfé¬
rést akadályozó tényezőkre fókuszálnak. Bár különböző intézmények és progra¬
mok igyekeznek növelni a hátrányos helyzetű és cigány fiatalok részvételét, a

konferencia, Pécsi Tudományegyetem BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs,
2017, 115-126.

21 Szabó Éva: Cigányok/romák a felsőoktatásban, in Cserti Csapó Tibor — Rosenberg Mátyás (szerk.):
Horizontok és dialógusok 2017. VI. Romológus konferencia, Pécsi Tudományegyetem BTK NTI
Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2017, 130-138.

+ 19°