OCR
s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + kutatások szerint a cigány diákok körében továbbra is magas az iskolai sikertelenség és a korai iskolaelhagyás aránya. Mivel ezek a különbségek nem vezethetők vissza képességbeli eltérésekre, a kutatók a jelenséget elsősorban a nemzetiségi alapú diszkrimináció, szelekció és szegregáció következményének tekintik." 3,177 Érettségi fae 16,811 10,355 Középfokú iskola érettségi nélkül, 27,884 szakmai oklevéllel 29.924 67,832 Általános iskola 8. évfolyam 122,753 85,225 52,519 Általános iskola 8. évfolyamnál 49,240 alacsonyabb 20,832 0 20 40 60 80 100 120 140 ezer f6 5. ábra. Legmagasabb befejezett iskolai végzettség a cigányok körében, kivéve egyetem. Forrás: saját szerkesztés a nepszamlalas2022.ksh.hu alapján. A korai, végzettség nélküli iskolaelhagyás A cigány tanulók lemorzsolódása komoly társadalmi probléma, amely fejlettebb országokban is jelen van. Az EU meghatározása szerint ez leginkább a középfokú oktatásból való korai kilépést jelenti végzettség nélkül, ami rontja a munkaerőpiaci esélyeket és a társadalmi integrációt. A cigány tanulók lemorzsolódási aránya jóval magasabb: míg országosan ez kb. 1296, 2018-ban a cigány fiatalok 68,896-át, 2021-ben pedig 60,896-át érintette. 18 Trendl Fanni: Szakkollégium mint lehetőség. Cigány/roma szakkollégiumok és szakkollégisták vizsgálata a 2001 és 2018 közötti időszakban, PhD-értekezés, Pécs, 2023, 22-33. “17 ¢