Jel 2,7-ben is összetartozik a paradicsom és a határozott névelővel szereplő," tehát
egy bizonyos fara utalé Tot EvAou Tijs Cwijs kifejezés. Ez természetesen 1M6z 2,9¬
re utal, ahol ez a fa a kert közepén, az Édenben áll. Az első emberpár az isteni tiltás
ellenére szakított és evett a kert közepén álló, kívánatos fa gyümölcséből (1Móz 3,6),
ezért el kell szenvedniük a büntetést. Ádámnak ezt mondta az Úr: , Mivel hallgattál
feleséged szavára, és ettél arról a fáról, amelyről azt parancsoltam, hogy ne egyél,
legyen a föld átkozott miattad.." (1Móz 3,17) A Genezis szerint Ádám és Éva evett
a jó és a rossz tudásának fájáról, az Apokalipszis szerint viszont maga Krisztus ad
enni a győztesnek. IMóz 3,1kk Septuaginta-beli szövegében és Jel 2,7-ben egyaránt
a bayeiv szerepel. Vannak olyan feltételezések, hogy a szöveg az eukharisztiára is
utal." Tudjuk viszont, hogy ez a szakasz az efezusi gyülekezetnek szánt levél része.
Ezért nem zárhatjuk ki, hogy ebben az összefüggésben ez a kép az Efezus városának
címerében szereplő Artemis-fára is utalhat."
A kép azonban elsősorban erőteljes Krisztus-szimbólum. Az ugyan kevésbé
valószínű, amit Kraft állít: szerinte a fa itt egyenesen a keresztfára, a gyümölcs
pedig, amelyet enni lehet róla, a Krisztusban kapott új életre utal." Takács Gyula
is hajlamos az élet fájában — talán túl erős fantáziával — Krisztus keresztjét látni."
Ezzel együtt sok értéke van azoknak az — egyebek mellett — ókeresztény képi ábrá¬
zolásoknak, amelyek az élet fáját a kereszttel kapcsolják össze, például oly módon,
hogy a keresztfából élő ágak nőnek ki.? Az azonban nem kérdés, hogy a Jel 2,7-ben
szereplő élet fája Krisztus váltságművét helyezi szembe az első emberpár bűnbe¬
esésével. Ambrosius ezt így fogalmazza meg allegorizálva: , Krisztus keresztje adta
vissza nekünk a paradicsomot. Ez az a fa, amelyet az Úr Ádámnak a paradicsomban
megjelölt"? A tudás fájának és a keresztfának ilyen szembeállítására az apokrif Ni¬
kodémus evangéliumában is látunk példát, amikor Hádész ezt mondja a Sátánnak:
,Lásd, hogy mindent, amit a tudás fájával nyertél, elvesztetted a kereszt fájával,
minden örömöd gyászra fordult, a dicsőség Királyát akartad megöletni, de maga¬
" TAKÁCS 2000, 63. o.: , Nem valamilyen élet-fa, hanem annak az élet fájáról, amit tudunk!
18 BRÜTSCH 1970, 2: 127. 0.: ,Dies erlaubt, auf die Frage zu antworten, ob hier eine Anspielung auf
die Eucharistie enthalten sei.” KRAFT 1974, 59. o.: ,Da diese Frucht aber, wie es ausdrücklich heisst,
gegessen wird, so ist hier bereits eine sakramentale oder auf das Sakrament hinführende Vorstellung
ins Auge gefasst.
! BRUTSCH 1970, 2: 126. 0.
20 KRAFT 1974, 59. 0.
2! TAKÄCS 2000, 444. 0.: „Az Eletet restaurälö fa pedig a stauros, az a felállított fa, amelynek gyümöl¬
cse és üde zöld levele, gyógyító szere Krisztus. A Fa az életnek örökzöld fája, a kereszt, amelynek életet
táplálni is és meggyógyítani képes termése Krisztus."
22 THWNT s: 40. o.
23 BRÜTSCH 1970, 2. köt. 127. o.