64 " 4. AZ ANONIM ÁLKOHOLISTÁK TÖRTÉNETE
nevet, majd tíz évre rá, miután az Oxfordi Egyetem - a névazonosságot
elkerülendő — megkérte őket, hogy ne használják az Oxford nevet, ismét
átkeresztelték, ezúttal Morális Újrafelfegyverkezésre. Buchman és követői
nem tartották magukat önálló vallási felekezetnek, és nem építettek saját
teológiai rendszert, hanem működésüket különböző keresztény egyházakon
belül fejtették ki. A mozgalom viszonylag laza szerveződést mutatott:
Az Oxford Csoporthoz nem lehet tartozni. Nincs névjegyzéke, tagsági
díja, jelvénye, szabályai, földrajzi helye. Olyan, mindenféle rangú, hivatású
és mesterségű emberek csoportjának elnevezése, akik sok különböző or¬
szágban átadják életüket Istennek, és spirituális életvezetésre törekednek
a Szentlélek vezetésével. Az Oxford Csoport nem vallás: nincs hierarchia,
nincsenek templomok, adományok; munkásainak nincs fizetése, nincsenek
terveik, csak Isten Terve; minden ország a hazájuk, és minden ember a
testvérük. [...] Nem támogat semmit, ami nem fundamentuma minden
keresztény hitnek, és nem foglal állást felekezeti vitákban." (The Layman
With a Notebook, 2008: 6.)
A mozgalom követői — mint eredeti neve is mutatja — az őskeresztény életvitel
gyökereihez kívántak visszatérni, átadták életüket Istennek, és a Szentlélek
közvetlen útmutatásaira bízták magukat. Mint elkötelezett, Bill W. szerint
igen agilis hittérítőknek végső céljuk az volt, hogy önnön megváltozásukkal
és mások változásának elősegítésével, egyfajta személytől személyig haladó
láncreakció beindítása folytán, a világ irányítását visszaadják Istennek, s így
közreműködjenek a bűntől megrontott világ Krisztus általi helyreállításában.
A már megtérteket , megváltozottaknak" nevezték. Buchman úgy vélte, az
üzenettovábbítás leghatékonyabb eszköze, ha világszerte helyi vezetőknek,
befolyásos embereket próbálnak megtéríteni. A mozgalom hamarosan ismert¬
té vált Európában, Kínában, Ausztráliában, Afrikában és Amerikában, s az
1920-1930-as években meglehetős népszerűségnek örvendett. Az 1930-as
évek Amerikájában Bill W. lakhelyén, New Yorkban működött központjuk
Dr. Samuel Shoemaker episzkopális lelkész vezetésével, de természetesen
Amerika-szerte sokhelyütt voltak csoportjaik, többek között a dr. Bobnak
otthont adó ohiói városban, Akronban is.
Az Oxford Csoport név tehát nem egyetlen, hanem a világ különböző
tájain működő számos kisebb-nagyobb csoportot takar. A mozgalom követői
tartottak kisebb, bensőségesebb, rendszeres csoport-gyűléseket, illetve na¬
gyobb, inkább reprezentatívnak mondható összejöveteleket, , házi partikat".
Utóbbiakon közös étkezések, imák, meditációk, útmutatáskérések, tanúság¬
tételek zajlottak, többnyire néhány ismert ember vezetésével. A tanúságtevők
valamennyien saját életük gyökeres megváltozását hozták fel bizonyságul
arra, hogy az Oxford Csoport által hirdetett elvek és életmód bizonyíthatóan
működnek. Úgy vélték, ahhoz, hogy az üzenet továbbítható legyen valakinek,