csupán történetíróként és késő humanista verselőként hagyott nyomott maga után.
Aureum diurnale concionatorum című gyűjteménye az egész közép-európai régióban
olvasott volt.*”
A világi papok közül az egyik legnagyobb nemzetközi reputációval bíró volt Bour¬
bon XIII. Lajos francia király udvari papja, Pierre de Besse (1567-1639). Francia
nyelvű beszédeinek számtalan kiadása jelzi a poszttridentinus francia papság szemlé¬
letét. A Magyar Királyságban a Conciones sive conceptus theologici latin négykötetes ki¬
adásban terjedt el leginkább. Lakatosnak legvalószínűbben a kölni, Johann Kinchius
műhelyében 1620-ban megjelent volt meg (mindegyik része), amely figuris allegoriis
díszíttetett. Alessandro Calamato (11648) messinai plébánosnak kettő kötete állt
a csíkkozmási pap rendelkezésére. A szerző jelentős befolyást gyakorolt a XVII¬
XVIII. század magyar prédikációs gyakorlatára, számos művéből vettek át részeket
a XVII. század végétől kezdve. Szelestei Nagy László külön elemezte a szöveg- és
stilusbeli hatäsät.””° A Majna menti Frankfurtban Johann Martin Schönwetter 1656¬
ban és 1679-ben is kiadta a Lakatos által csak , Sy/va"-ként jelölt művet.2t A Szel¬
la concionatorum, sive Auctuarium című beszédgyűjteménye ugyancsak itt jelent meg
1656-ban és 1658-ban is.
Már csaknem a morálteológiai művek közé sorolható két neves és Európa-szerte
népszerű tudósnak az egyházi ünnepek sorrendjébe, illetve a vasárnapokra írt sermo
gyűjteménye. Az antwerpeni kanonok, erkölcsfilozófusként, fő művével, a Magnum
theatrum vitae humanaeval közismert Laurens Beyerlinck (1578-1627) Promptuarium
morale című könyve az előbbi rendben (ünnepek), míg az angol hitvitázó, a Leuveni
Egyetemen az Újszövetség Tanszéket vezető Thomas Stapleton (1535-1598) ugyan¬
csak Promptuarium morale című munkája az utóbbi sorrendben (vasárnapok) tartal¬
mazza a beszédeket.
Az utóbbi két beszédgyűjteményt tehát erkölcsteológiának is értelmezhetjük. E
tudományterületen megjelent könyvanyagból kiváló szerzőket választott Lakatos,
gyűjteményét gazdagítván. Olyanokat, akik az ő tanulmányi idején már alkottak,
részben kortársai voltak. Rögtön jelzem, hogy mindhárom most kiemelt szerző je¬
zsuita szerzetes volt. Hermann Busenbaum (1600-1668), a Kölni Egyetem tanára, a
, kazuisztika mestere" 1645-ben jelentette meg — tehát valóban akkor, amikor Lakatos
felsőoktatási éveit töltötte — Medulla theologiae moralis című korszakos alapvetését.
Olyat, amely a XVIII. század végéig folyamatosan egyetemi tankönyv volt, és szinte
valamennyi komolyabb plébánosi gyűjteményben megtalálhatjuk. Martin de Esparza
Artieda (1606-1689) a Collegium Romanum tanára volt akkor, amikor Lakatos ké¬
szült a pályára. A skolasztikus teológia tankönyvét is 6 irta (Cursus theologicus), 4m a
csíkkozmási plébániára az ő De actibus bumanis című műve jutott el. Georges Gobat