ezt megelözöen az erdelyi ferences Stefanita Rendtartomäny (Erdelyi Őrség, 1640)
megalapításával a működési keretek már a XVII. század közepétől az állandósulás
irányába változtak. Azt mondhatjuk tehát, hogy mindkét Rákóczi György fejede¬
lemnek sokat köszönhet a katolikus közösség Erdélyben. Nem jelenti ez azt, hogy
a megelőző időkben az esztergomi érsekek, vagy a Magyar Királyságban élő erdélyi
püspökök ne tettek volna erőfeszítéseket. Könyv- és olvasmánytörténeti szempontból
csak egyetlen példa. Ahogy I. Rákóczi György az Öreg Graduált számos helvét hit¬
vallású gyülekezetnek a maga kéziratos ajánlásával küldte el," úgy Pázmány Péter a
maga Kalauzát hasonlóképpen?" és más műveit a katolikus főuraknak??? Erdélybe is.
A székelyudvarhelyi Szent Miklós-plébánia könyvtárában ma is őrzik a nekik ajánlott
példányt. Utóbbi helyen már 1652-től működtettek a jezsuiták egy kisiskolát, megala¬
pozva a leendő felsőbb iskolákra jutást, a paphiány enyhítésének lehetőségét.
Az itteni plébánián megtalálható néhány kötet Lakatos István (1620/25—1706)
könyvtárából is. Székelyudvarhely első leírója?" tanulmányairól Nagy Levente?"
feltételezi, hogy Bécsben fejeződtek be, fiatal korától a Katolikus Státus különféle
ranglétráján tevékenykedett, 1684-től haláláig Csíkkozmás plébánosa volt. Az ő mü¬
veltsége nem átlagos falusi papé, és nem is írható le a néhány fennmaradt könyvvel.?”
Élete végén, vélhetően testamentumát előkészítendő, összeírta könyveit. Három ösz¬
szeiräs maradt ränk 1705-1706-böl.
Az első jegyzék utáni megjegyzés miatt azt hibásan 1692-re datältuk.”” Zavar¬
ba ejtő a tény ugyanis, hogy a dátumot említő bejegyzés azt mondja (Lakatos auto¬
gráf): ,... habeo ad manus in praesenti apud me Anno 1692...”. Ama jegyzéken szereplő
számos könyv 1695-ös, 1697-es, 1702-es, 1703-as dátummal ismert, mint első vagy
egyetlen megjelenésű mű. Úgy tűnik, hogy Lakatos maga elé vett egy összehajtott
ívet, ráírta a könyvei jegyzékét anélkül, hogy észrevette volna, az egyik oldalra már
régebben feljegyezte, mennyi pénze van. Bernád Rita és Muckenhaupt Erzsébet
autopszia alapján azonosították 12 könyvét, kiadták először a harmadik jegyzékből
az autobibliográfiáját, majd külön közleményekben a könyvjegyzékeket (1705 körülre
datálva).?"" A három jegyzék viszonya — ismétlődések, a könyvjegyzék szerkezeti fel¬
építése, a használt tinta mássága (egyébként mindhárom Lakatos autográf) — arra en¬
ged következtetni, hogy az idős pap a végrendeletét készíthette elő, amikor összeírta
könyveit. Több helyen említi, hogy kinek adta kölcsön, azt is, ha ő kérte valakitől,
2° Monok, KKK I, 1996, 189-191.; itt nem emlitem a nagykörösi peldänyt: ApvAm-Jo6 1896, 293-294. és az azóta
látókörbe került felsőbányai (fotó a szerz6nél is van erről).
A Kalauz megírásához: HARGITTAY 2019.
BERNÁD-MUCKENHAUPT 2019; BERNÁD-MUCKENHAUPT 2020.
3 LaxaTos—JAKLovzsky 1942-1990-2002; a teljes széveg: Laxatos—Pap L. 2017.
294 NAGY Levente, Lakatos István, in MAMUL VI, 2006, 359.; legteljesebb életrajza: BERNÁD-MuUcKENHAuPT 2022.
25 A plébánia könyvtárának katalogizálása után lehet ezeket elemezni, ma még nem tudjuk, hogy könyvtárának
mekkora része válik ismertté.
296 MONOK-ZvARA, KTF VIII, 1997, 102.; 1692-es dátummal adtuk ki itt: MoNok-NÉMETH (VisKoLcz)-VARGAA,.,
ADATTÁR 16/3, 1994, 265—269.
BERNÂD-MuckENHAUPT 2022; BERNÁD-MUCKENHAUPT 2023.