OCR Output

Az olvasmányok változása a Magyar Királyságban és Erdélyben

Päl gazdasägpolitikäjänak is köszönhető." Vagy Pálnak, de inkább a zsidókkal kap¬
csolatos döntéseket előkészítő környezetének szüksége lehetett erre a latin című, ám
német nyelvű, a zsidók kölcsönügyleteit és jogi szokásait leíró kötetre.

Hasonlítsunk össze egy-egy családon belüli könyvtárakat úgy, hogy biztosan tud¬
juk, az örökös generáció nem kapott könyveket az elődöktől. Nádasdy III. Ferenc
(1623—1671) javait életvesztés mellett elkobozták. Könyvtára javarészt a bécsi udvari
könyvtárba, más része a lorettomi szervitákhoz, illetve a konfiskálást végző bürok¬
raták magánkönyvtáraiba került. A könyvtár kialakulása történetét és tartalmi jel¬
legzetességeit Viskolcz Noémi monográfiájának köszönhetjük, aki amellett, hogy
összefoglalta a vonatkozó szakirodalmi hagyományt, a gróf személyes kapcsolatait
és könyvbeszerzését párhuzamosan vizsgálva rámutatott, hogy a kivégzett főnemes
könyvtára a történelem szakban a legmodernebb, de a legfontosabb XVII. század
közepén megjelent teológiai és filozófiai összefoglaló, programalkotó műveket is
megvette. A könyvtár modernsége abban a tényben is jelentkezett, hogy a protestáns
meggyőződését feladó, konvertált Nádasdy — nekem úgy tűnik — elfogadta a Habs¬
burg-udvarnak azt a törekvését, hogy a birtokaikon élő több népcsoportnak szüksé¬
ge van közös kultuszokra. Közös birodalmi kultuszokra (Mária-kultusz, Nepomuki
Szent János, magyar eredetkérdések, magyar ősök, királyok stb.). A gróf azonban
— ahogy az időben előre haladva látta a bécsi udvar valós, centralizáló és a Magyar
Királyság érdekeit kellőképpen figyelembe nem vevő gyakorlatát — hangsúlyt fekte¬
tett a saját birtokai lakossága (és részben az összes magyar/hungarus) kultikus ha¬
gyományára is, pl. az Árpád-ház szentjeire és általában a népcsoportok kulturális
hagyományaira. A könyvtára ebben a tekintetben is modernnek mondható, ő maga
is mecénásként számos könyvet segített megjelenni ezekben a témákban, de építte¬
tőként, festők és más művészek patrónusaként hasonló programok megvalósulását
segítette.36 Ezzel a tevékenységgel a különféle nemzetiségű lakosság nem egyszerű¬
en a termékeny, konfliktusoktól mentes együttélését segítette, hanem a közös kultu¬
szok alakításával a hasonló hagyományok továbbélését egy irányba terelte. Nádasdy
II. Ferenc (1623-1671) könyvtára szétszóródott, gyermekei — Horváth József?" és
Viskolcz Noémi szerint is — csak néhány darabot tarthattak meg. Fiai közül kettőnek
tudunk könyvtáráról. Nádasdy László (1662-1729) pálos szerzetes, csanádi püspök,
győri nagyprépost könyveiről két kicsi jegyzék ismert, mindkettő idézet olyan jegy¬
zékről, amelyet nem találtunk meg. 1729-ben a csanádi püspök szegedi házában írtak
össze 180 könyvet, de a meglévő irat csak 14-et idéz erről, az 1730-as összeírás
már győri házában keletkezett, itt az idézett könyvek száma ugyancsak 14.?? Ennek

234 Vö. TOBLER 2021.

255 ViskoLcz, KKK VIII, 2013.

26 Vö. Buzäsı, szerk., Főúri ősgalériák..., 1988, Buzäsı 2001; VıskoLcz 2006; VıskoLcz 2007; BuzAsı 2010; BuzA¬
st 2010a; ViskoLcz 2010; Vıskorcz 2011; TomA K. 2013; Buzäsı 2014; BuzAsı 2024.

37 HorvATH 1889, 12.

288 "TAKÁTS 1943, 124-125., Monox, ADATTAR 13/6, 2024, 53-54.

259 TaxAts 1943, 127., Monox, ApaTTAr 13/6, 2024, 54-55.

51