OCR
ANTIFILOZÓFUSOK II. A másik nyilvánvaló tény pedig, mely még az előzőnél is nyilvánvalóbb, abban áll, hogy a pogány erények észszerű erények, míg a hit, a remény és szeretet erényei leglényegükből következően olyan észszerűtlenek, amennyire csak lehet". Az antik görögség mintaszerűen, nemesen, gyönyörűen észszerű volt, , és halálfélelmében felfedezte a múlhatatlan és felbecsülhetetlen igazságot, és azt az örökséget hagyta minden korok számára, hogy az észszerűséggel nem lehet sokra jutni". Mit jelent tehát az, hogy a keresztény erények ,,misztikusak”, azaz a görög, sőt a zsidó diskurzussal is szembeállítva teljesen , észszerűtlenek?"? Már önmagában az tiszta őrültség, hogy Isten pusztán szeretetből emberré lett. Az Ember Fiát is őrültnek tartották, amikor a kereszten függött, és mindenki gúnyolta. Hasonlóképpen tiszta őrültség a keresztény embertől az, hogy félreteszi az önérdeket, és egy olyan ígéretnek engedelmeskedve cselekszik, amire semmilyen materiális garanciája nincs. Kierkegaard szerint egyedül a hívő ember képessége az, hogy vidám legyen olyan körülmények közepette is, amelyek önmagukban kétségbeejtőek. Teszi ezt azért, mert valós reménye van, hiszen tudja, hogy Istennél minden lehetséges. Erről a reményről állítja, hogy ez mindig a keresztút kiélezett tapasztalata, olyan remény, amely csupán a földrengés vagy a napfogyatkozás óráiban létezik. Chesterton esszéíró tevékenységének egyik csúcsa az Assisi Ferencről írt esszenciálisan sűrű monográfiája, noha nagyobb távolság a reális élet koordinátái szerint el sem képzelhető, mint az , együgyű", a ,, szegény" komédiás Ferenc és a gazdag, előkelő, okos angol konzervatív író között. És mégis, talán éppen az áthidalhatatlannak tűnő távolság az életeknek e paradox találkozásában volt az, ami ezt könyvet ihlette, s ami érzékletessé tette, hogy minden igaz hívőben lakozhat valami Ferencből. Az angol író ebben a szent komédiásban lel rá a krisztusi élet valóságára, amelynek erőteljes életszeretete nem világias, mert nem köt kompromisszumot az Istentől elválasztott világgal, ugyanakkor együtt lélegzik minden teremtményével. Egy olyan élet ez, amely igazi bátorsággal vállalja a Krisztusban elnyert teljes szabadság összes konzekvenciáját. Például a radikális elszakadást a városi kereskedő-életviteltől, annak értékrendjétől, a vagyonra, a birtoklásra, az öröklésre, a kontinuitásra törekvésétől. Chesterton szerint Ferenc életében mutatta be a keresztény élet gyengeségében rejlő iszonyatos erőt, értette meg 36