OCR
ANTIFILOZÓFUSOK II. ellen. És az Isten elől menekülő, majd indulatosan igazságot követelő Jónásról is elmondhatjuk, hogy minden más ószövetségi prófétánál közelebb állhat az olvasóhoz, hogy Jónás bizonyos értelemben mi vagyunk. Ez az azonosulás azonban még egy másik, univerzálisabb értelemben is érvényesíthető. A kora keresztény művészet több mint százharminc freskón, reliefen és mozaikon ábrázolta a Jónás-történetet, s ezeken a próféta több és más is volt, mint Amittaj fia, az engedetlen próféta, sokkal inkább az Ember Fia jelére irányult a képi nyelven elbeszélt narratíva. Jónás a katakombák festészetében, a 3. századi kőszarkofágokon és a mozaikon az az ember, aki már Krisztussal általment a halálból az életbe. Ezek a képi elbeszélések gyakorta egy kétmozzanatos tengeri jelenetet ábrázolnak, ahogy azt egy, a vatikáni múzeumok gyűjteményéből származó 3. századi szarkofágon is láthatjuk: bal felől a tengerbe, egyenesen a tengeri szörny szájába repülő Jónás jelenik meg, aki sajátos módon békés arckifejezéssel, szinte várakozással nyújtja ki a kezét a cethal szája felé, amely elnyeli őt. Majd a jobb oldalon egy boldogan alvó Jónást pillanthatunk meg egy töklugas árnyékában. Még inkább az örömteli élet békéje sugárzik arról a Jónás-ábrázolásról, amelyet a Santa Maria Assunta-templom 4. század eleji antik mozaikpadlója 28