OCR
ANTIFILOZÓFUSOK II. Ő, a sehonnai senki, ebben az akkori oikumené leghatalmasabb birodalmában (Babits Mihály költői üjrafogalmazäsäban) igy kiält halbűzösen, rongyosan a gazdag és előkelő Ninivében a palota előtti téren: , Halld az Egek Urának Istenének kemény szózatját, nagy Ninive, térj meg, vagy kénkövekkel ég föl ez a város s föld alá süllyed, negyven napra mához!" A Biblia egyetemes missziós üzenetéhez híven a próféta a Menny és a Föld Mindenható Istenéhez hívja a pogány népet, amely felfoghatatlan módon kollektíven hallgat erre a különös idegenre: a történet szerint a héber próféta intésére a pogány niniveiek istenfélelemmel telnek el, zsákruhába öltöznek, hamut szórnak a fejükre, és elhagyják gonosz útjaikat. A pünkösdi történést megelőző időszaknak a legsikeresebb evangelizációja zajlik, anélkül, hogy Jónás megértett volna bármit is a megtérés és a kegyelem üzenetéből, hogy el tudná fogadni Isten bocsánatát: , És látta Isten az ő cselekedeteiket, hogy megtértek az ő gonosz útjukról [...], és nem hajtotta végre rajtuk az ítéletet. És igen rossznak látszék ez Jonas el6tt, és megharaguvék” (Jon 3,10-4,1). Jónás azonban továbbra is haragosan hevül az igazságosságért, azért, hogy voltaképpen nincsen , térj meg, vagy...", mert csak az ítélet igazságos (Jón 3,4): , Még negyven nap, és elpusztul Ninive!" Jónás úgy ismeri az Urat, hogy Ő tartja a szavát, és a gonoszságot ítélettel sújtja. De hogy létezhet isteni irgalom is, ráadásul azoknak a pogányoknak is, akik Izráel esküdt ellenségei, ezt nem érti. A kegyelem e szélességét, hosszúságát, mélységét és magasságát még Péternek is nehéz volt megértenie Cornelius házában, és ez ma is értetlenséget és ellenállást válthat ki mindenkiből. Jónás kétszer lett megleckéztetve emiatt: egyszer meg kellett térnie a viharos tengeren, és be kellett látnia, hogy az ember élete és halála egyaránt Isten kezében van, az Ő akarata nélkül egyiket sem választhatja. Majd pedig az egy nap alatt elszáradt tök- vagy ricinuscserje nemcsak minden teremtett dolog efemer voltát tanúsította, de azt is, hogy kegyelem nélküli élet nem több az egy nap alatt elszáradt kórónál. Miközben Isten minden mérték felett könyörül, Jónásban egyre magasabbra tornyosul az indulat. Igazságosságot akar, nem kegyelmet, 22