Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000149/0000

Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kocziszky Éva
Title (EN)
Antiphilosophers II. Radical Thinking Reflected in Arts
Field of science
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Series
SZFE Könyvek
Type of publication
monográfia
022_000149/0022
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 23 [23]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000149/0022

OCR

MÉRTÉK történetéhez vezet majd el, hogy az ő egyszerre kétségekkel és homályokkal teli és mégis dicsőséges sztorija egy másik, mennyei történetet is ír már? Mintha e kis próféta iránti szeretetből ismételte volna meg Jézus maga is a hajón alvást, éspedig a legnagyobb nyugalommal, mialatt ugyanúgy rettenetes vihar tombolt a Genezáret-tavon, mint egykor Jónással a tengeren, s őt is a tanítványainak kellett kétségbeesetten felébresztenitik (Mk 4,38). A próféta e krisztusi vonását erősíti meg az is, hogy bámulatra méltó elszántsággal maga kéri a tengerészektől, vessék a háborgó tengerbe, mert tudja, hogy akkor az le fog csendesedni. Ő maga ajánlja fel az áldozatot a többiek megmenekülése érdekében: , Ő pedig mondta nékik: Fogjatok meg és vessetek engem a tengerbe, és megcsendesedik a tenger ellenetek" (Jón 1,12). Azonban a mindenféle nemzetből összesereglett hajósokra a vihar során olyan erős istenfélelem nehezedik, hogy vonakodva fogadják el Jónás ajánlatát, azt is csak elkerülhetetlen végső megoldásként. Végül Jónás mégis a habokban landol. Erre az Úr rendel -— vagy készít — egy nagy halat, amely először elnyeli a prófétát, majd három nap és három éjjel után kiokádja a partra. Ismeretes, hogy ezt a különös túlélést — vagy inkább a halálból való új életre kelést —, amelyben Jónás a tenger mélyéből és a hal gyomrából kiszabadulva részesült, az Ember Fia a maga halála és feltámadása jelének nevezte: , E gonosz és parázna nemzetség jelt kíván; és nem adatik jel néki, hanemha Jónás prófétának jele. Mert amiképpen Jónás három éjjel és három nap volt a cethal gyomrában, azonképpen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomräban” (Mt 12,39-40). Különös paradoxon: Istennek ez a problematikus, nagyon is esendö szolgája, akinek a számlájára Klaus Heinrich berlini vallásfilozófus ráadásul háromszoros árulást ír — merthogy Isten kegyelme, hosszútűrése és jósága ellen lázad -, szinte már eljátssza azt, ami a Messiässal történni fog. Az mintegy megtörténik vele az akarata és a tudomása ellenére. S ettől fogva magán hordja, a mélység által elnyelt és az életbe visszatért testén hordozza a megváltás kegyelmét, és ezt kellene elfogadnia a mai történeti becslések szerint milliós várossá nőtt Ninivét illetően is, akarata és hite ellenére. Ő maga testileg hordozza az ítélet valóságosságát, amit megélt a hal gyomrában, és a krisztusi üzenetet is, a Mindenhatóhoz bűnbánattal fordulás univerzális érvényességét. 21

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.26 MB
Permalink to jpg
022_000149/0022.jpg
Permalink to ocr
022_000149/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu