Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000149/0000

Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Kocziszky Éva
Cím (EN)
Antiphilosophers II. Radical Thinking Reflected in Arts
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
SZFE Könyvek
Tudományos besorolás
monográfia
022_000149/0018
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 19 [19]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000149/0018

OCR

I. Miguel de Unamuno - Halotti beszéd a könyvek fölött Hogy sisak vagy borbélytányér-e a kérdéses tárgy, az tehát legalább annyira hit kérdése, mint hogy mi az úrvacsora bora és kenyere, bor vagy vér, kenyér vagy test. Egy hasonló, ám még inkább ellentmondásos értelmezéseket implikáló kalandot részletesebben kommentál Unamuno: azt, amelyikben a lovag lekaszabolja egy vándor bábjátékos mór lovasoknak vélt bábjait. A legkézenfekvőbb értelmezés szerint egyszerűen valóságnak gondolja Don Ouijote az ott előadott színművet, minthogy nem tud különbséget tenni színház és valóság között. Azonban ismételten, sőt magasabb szinten vezet vissza ez az eset 1s a filozófia egyik alapkérdéséhez, létezés és látszat problémájához. Mi a valóság, és mi a látszat? , Merész és igencsak példás csata! Tanulságos lecke! Pedro mester hiába hívta fel Don Quijote figyelmét arra, hogy nem igazi morokat vagdal, öldököl és gyilkol, csak tésztabábokat, a kardcsapások mégis tovább zuhogtak. § jól tette. Az efféle Pedro mesterek felállítják csalfa bábszínházaikat, s azt követelik, hogy csak azért, mert ott vannak tésztából készült bábfiguráik — s ezt ráadásul mindenki tudja is —, tiszteljük azokat. S a kóbor lovagnak épp azt kell ledönteni, lefejezni, lekaszabolni, ami — fikció lévén — több kárt okoz, mint maga a tévedés; az a tévedés ugyanis, amiben hiszünk, nagyobb tiszteletet érdemel, mint az az igazság, amiben nem hiszünk." Az avatarok és a hiperrealitások mai kontextusában még élesebben értelmezhető, milyen valóságvesztésről van szó, és miféle paradoxonról beszél Unamuno, ha például a mai lokális vagy globális politika mindenkori színpadának a szemfényvesztéseire, világméretű bábjátékaira gondolunk. Ő maga azonban elsősorban mindig az egyháza szemfényvesztéseire asszociál, az allegória képiségével azokról a látszatvalóságokról szól, amelyeket olyan Pedro mesterek celebrálnak, akik a bábszínházból élnek: , Ismertek-e rettenetesebb dolgot annál, mint hogy meghallgatjátok egy istentelen pap miséjét, amit azért celebrál, hogy illetményét megkapja?” Majd Don Quijote szerepébe belebújva hozzáteszi: , Halál minden szemfényvesztőre és szent tisztelt fikciöra!” 17

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.08 MB
Permalinkből jpg
022_000149/0018.jpg
Permalinkből OCR
022_000149/0018.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde